Special B Malt

Hei

Skal brygge min første Barley Wine til helgen - men ser at det trengs Special B Malt - Noe som ikke er lett å få tak i.

Er det noe annet jeg heller kan bruke? - Er vel sikkert andre leverandører som leverer "samme" produkt men med annet navn - mulig jeg tar feil her....

Hilsen

Tor Heie

Finfin og ganske unik malt, Special B. De har den på bryggselv, for eksempel:

http://www.bryggselv.no/products/special-b-1kg

Special-B er magiske saker. Vanskelig å finne erstatning. Om jeg skulle prøvd hadde det blitt dark crystal fra TF ispedd litt crystal (120) choco og pale choco. :)

Man kan godt prøve å variere samme type "bygg malt" med forskjellige EBC for å få riktig farge av vørteren. Det er ingen magisk ting som skjer med malten når det stekes i ovn. Fabrikken har mulighet å kontrolere ganske nøyaktig hvilken EBC trenger de (derfor er Carafa III uansett så stor forskjell 1100-1250 til slut).
Prøv å steke pale bygg malt i ovn :)

ksu skrev:
Man kan godt prøve å variere samme type "bygg malt" med forskjellige EBC for å få riktig farge av vørteren. Det er ingen magisk ting som skjer med malten når det stekes i ovn.

Det vil nok de fleste maltere være uenige i ;)

Bjarte H skrev:
ksu skrev:
Man kan godt prøve å variere samme type "bygg malt" med forskjellige EBC for å få riktig farge av vørteren. Det er ingen magisk ting som skjer med malten når det stekes i ovn.

Skjer det virkelig noe magisk hos malteriene? Jeg mener bestemt at magien ikke oppstår før man brøler ned i gjæringskaret! ;D

Samme EBC på forskjellig malt betyr ikke at de smaker likt. EBC er bare en måling av gjennomsnittsfargen. Kommer mye an på hvordan fargen nås. Tenk litt på stekingen av en steik for å nå samme kjernetemp. Oven på full gass i kort tid eller sensteke. Kjernetemp er den samme, men kjøttet smaker ikke likt. Kanskje ikke den beste sammenligningen men you get the point

Bjarte H skrev:
ksu skrev:

Hvis man har ikke mulighet eller lyst til å kjøpe "Special B" da kan man godt steke de vanlige typer av malt (f.eks. bygg malt) for å få nok godt resultat eller lignende i farge og smak. Det er løsning.
350 EBC er ikke jævlig mørk farge, så kan man blande f.eks. 120 EBC og 500-600 EBC malt for å få samme farge, kanskje litt forskjell i smaken, men det er som heter ølbrygging kunst.

Magiske ord er ikke en løsning.
Vi bør stoppe med utematiske diskusjoner  :)

ksu skrev:
Hvis man har ikke mulighet eller lyst til å kjøpe "Special B" da kan man godt steke de vanlige typer av malt (f.eks. bygg malt) for å få nok godt resultat eller lignende i farge og smak. Det er løsning.
350 EBC er ikke jævlig mørk farge, så kan man blande f.eks. 120 EBC og 500-600 EBC malt for å få samme farge, kanskje litt forskjell i smaken, men det er som heter ølbrygging kunst.

Man kan nok få samme farge, men det kan man også få ved å spraye litt sukkerkulør over malten.

Det er, først og fremst, en vesentlig forskjell mellom karamellmalt og sjokolade-/brownmalt. I karamellmalt er stivelsen helt eller delvis omdannet til sukker under tørkinga og karamellisert på høyere temperatur. Sjokolademalt er tørket på temperaturer som ikke omdanner stivelse til sukker. Forskjellen på disse hovedttypene er vesentlig, selv om de kan ha samme EBC-verdier. Det er også vesentlig forskjellig i smaken på mellommørkt malt og ei balndig av lyst og mørkt malt.

temperatur, tid, byggsort, veskemengde før baking alt dette spiller en stor rolle for karakteren til maltet uavhengig av fargen. Spesial B skal for eksempel være bakt i to ulike omganger. Personlig finner jeg at spesial b så absolutt tilfører ølet en ganske spesial karakter av rosiner og tørket frukt.  Spesial B er en belgisk malttype som er viktig i mørke belgiske ølsorter selv om det skal brukes med varsomhet. Spesial B er en av de mest særegne maltsortene jeg vet om og en favorittmalt i mørke øl

Likevel tror jeg nok man kan like god barley wine uten spesial b. Litt annerledes men like godt.

mvh

Bårdd

Har av alle ting erstattet Special B Malt med Kaffemalt i et par brygg med overaskende positivt resultat.
Første gang jeg gjorde dette kom av at jeg klarte å bestille feil malt til et brygg.
Kaffemalten gir litt minder restsødme, litt mere smak og brukes ofte i små mengder for å erstatte litt av cara/crystal-malten for litt mindre sødme her i heimen.

Tilbake
Topp