Spedel Braumeister Plus 20 liter

Da var jomfrubrygget gjennomført her også, en American Blonde

For en fantastisk maskin! Savnet ikke mitt gamle tre-kjelers oppsett et eneste sekund!

Det eneste negative jeg bemerket meg er temperaturavlesningen under kjøling.
Jeg kjølte uten pumpe for å få mest mulig bunnfall. Jeg kjølte i ca 30 minutter, og hadde da indikert ca 50 grader i vørter. Tok ut en "smaksprøve", og målte temperatur på den, det var mye lavere!
Antar at temperaturen vil være riktigere hvis man kjøler med pumpa aktivert

Jeg kjølte forresten med 11 liter/minutt flow på vannet. Vanntemperatur 5.1 grader inn. 30 minutt fra 100 -> 24 grader. Noen som tar på seg å regne ut effektiviteten? :)

IMG_8679.jpg

Tid vs indikert temperatur.
Screen Shot 2017-04-13 at 23.46.58.png
 
Med denne kan du måle liter pr. min. Med en magnetventil i tillegg kan du stille inn hvor mye vann du vil tappe og trykke start. Bruker denne selv og det er ganske behagelig å stille inn 65 liter og trykke start. Kan da gjøre noe annet isteden.
 
Da kom mailen som jeg fryktet: Ny bekreftelsesdato på Speidel plus 20....29.04.2017. Jaja, da er det visst bare å fyre opp de gamle kjelene...Hadde håpet å brygge på Speidel i påska, men akk nei.
Jeg bestillte 01.april fra Bryggselv blir spennende å se når jeg får min....:)
 
Forrige fredag fikk jeg beskjed om at Speidelen var klar til henting på bryggselv Kristiansand. På en uke så har den blitt testet på 3 brygg. To stk IPA og en Cream Ale.
Fant ut på første IPA at det er greit med humlefilter. Pumpa gikk tett under nedkjøling. På de to andre bryggene ble det brukt humlefilter, og sirkulering under nedkjøling gikk som en drøm.

Ja, nedkjølingen med kjølekappen går litt tregere enn med spiralkjøler, men å slippe å styre med spiralen, både klargjøring, vasking samt lagring gjør det virkelig verdt det! Jeg setter på vannet, skrur på pumpa og slenger meg på sofaen...passer meg helt perfekt. Nedkjølingen tok ca 30 min fra 100 til 18 grader. Har bestilt originalt humlefilter til å tre over skruen i midten. Ja den er dyr, men så har jeg utstyr som varer. Denne maskinen kvitter jeg meg ikke med med det første.

Et veldig viktig punkt for meg er at lokket kan ligge på under kjøling. Trenger ikke lenger være redd for bananfluene som sirkler rundt på kjøkkenet når kjerringa har kastet bananskall i søpla på sommeren...


Etter snart 5 år med brygging på 1. Generasjon BB60 så var dette virkelig en opplevelse. Kortere bryggedag, mindre og enklere rengjøring, mindre overvåking av prosessen. Så slipper jeg å tappe av vørter, tømme kjele for malt, vaske den og tømme vørter over i kjele for kok. (Kjenner det som regel i ryggen etter 8 timer med brygging og vasking) Jeg setter jeg Speidelen til å begynne kok mens jeg skyller, så her er det også tid å spare.

Jeg begynner med 25 liter vann og skyller med 10-11 liter. Har endt opp med 25 liter i karet hver gang.

Denne maskinen er verdt hver eneste krone spør dere meg.
 

Vedlegg

  • IMG_0154.JPG
    IMG_0154.JPG
    138,6 KB · Sett: 94
Sist redigert:
Har bestilt originalt humlefilter til å tre over skruen i midten. Ja den er dyr, men så har jeg utstyr som varer.
Mener jeg har lest fra flere som sier at dette humlefilteret bare fungerer så som så. Interessert i å høre erfaringer med dette når du får testet det.
 
Har hørt litt negativt om det filteret som man legger over tappehullet (https://m.bryggselv.no/speidel/400465/humlefilter-til-speidel-braumeister), at det går tett så fort. Håper at det som jeg skal ha er bedre, men hvem vet...(https://m.bryggselv.no/speidel/400705/humlefilter-speidel-20l-rustfri)
Du får gi en tilbakemelding når du har testet ut det nye humlefilteret noen gangen :) Det skal vel tres rundt røret på samme måte som maltrøret? Ellers er jeg imponert av 3 brygg på én uke o_O
 
Sist redigert:
Hvordan opplevde du kranen? Folk har klaget på den ved tidligere versjoner vet jeg.

Det dryppet litt fra pakningen når jeg prøvekjørte med vann, men det var fordi jeg ikke hadde turt å dra den til godt nok.

O-ringen skal jo nesten bli helt flat hvis man sammenligner med hvor hardt de har dratt til den bakre tappekrana på fabrikken.
Etter jeg dro den til fungerte den helt perfekt, ingen lekkasje. Flow er også helt ok.
Hadde heller ingen lekkasjer fra tilkoblingene på kjølekappa som jeg ser noen her inne har klaget på.
Brukte Biltema sine "Gardena" koblinger.
 
Sist redigert:
Jeg bruker originalkranen fra 2014-utgaven av Speidelen. Den drypper litt mens vannet er kaldt, men så fort det nærmer seg innmesk er den oppvarmet/utvidet nok til at den stopper. Husk å vri litt og tappe noen liter vørter gjennom kranen mot slutten av koketiden for å desinfisere den (gjerne etterfulgt av en sprut StarSan på tuten).
 
Da er jeg ferdig med brygg nr to på min splitter nye Speidel. Jeg gjorde noen justeringer på plassering av bryggeren ved kjøling og det hjalp veldig. Så lenge det ikke var bøyg på slangene dryppet det lite eller ingenting. Men det kunne imidlertid virke som om pumpen slet litt. Det kom også meldiger underveis om at den ble deaktivert. Er dette vanlig? Jeg oppdaget også at temperaturen på Speidelen under nedkjøling viste MYE høyere temp enn det som var reelt. Kontrollmålte med termometer og da den var nede i 22 grader viste Speidelen 46(!). Noen som vet hvor måleren sitter og hvorfor forskjellen er såpass stor? Det tok 33 minutter denne gangen med pumpe. Da var den 22 grader. Se liten videosnutt her:


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulig du har funne ut av det, men det vil være lurt å kjøre vannet inn nede og ut oppe. Prøvd det?

Dette fordi det ellers vil dannes luftrom i kappen som er med på å sinker flowen og reduserer effektiviteten på kappen.
 
Sist redigert:
For dere som har bestilt speidel fra petit... Jeg ringte de i dag, og fikk beskjed om at det hadde kommet speidel på lager i dag. De blir levert til uka.
Min bestillingsdato er 18. Mars.
 
Fikk min 50L + levert allerede tidlig i mars. Var kanskje tidlig ute. Er så mye lettere enn mitt tidligere oppsett med kjølebag og stor kjele for koking. Alt funker optimalt, bortsett fra noe kondens på displayet som gjør det vanskelig å se hva jeg trykker på. Mulig kontrollboksen må sendes tilbake.

For øvrig er det veldig bra å ikke lenger bekymre seg om mesketemperaturer; Der funker Speidelen flott.
 
Fikk min 50L + levert allerede tidlig i mars. Var kanskje tidlig ute. Er så mye lettere enn mitt tidligere oppsett med kjølebag og stor kjele for koking. Alt funker optimalt, bortsett fra noe kondens på displayet som gjør det vanskelig å se hva jeg trykker på. Mulig kontrollboksen må sendes tilbake.

For øvrig er det veldig bra å ikke lenger bekymre seg om mesketemperaturer; Der funker Speidelen flott.

Viser termometer i øverste del av mesken samme som displayet?
 
Viser termometer i øverste del av mesken samme som displayet?[/QUOTE

Siden pumpene sirkulerer meskevannet så har jeg tatt for gitt at temperaturen i displayet er korrekt, men skal sjekke når jeg brygger neste gang. Tid for å brygge Kølsch en av de første dagene i mai.
 
Tilbake
Topp