Speidel 20 L... Skal, skal ikke?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei alle glade speidelbrukere!

Jeg er relativt fersk i bryggegamet, men jeg har nå 3 all-grain brygg på erfaringa, og ett ekstraktbrygg siden jul. Har blitt en del utstyrsinnkjøp, da man rett og slett MÅ ha utstyr om man skal brygge all-grain. Har kun kjøpt Maltmølle og meskepose enda, samt at jeg har lånt meg en 20l kjele som jeg brygger Maxi-BIAB med.

Men nå begynner jeg å lure på hva jeg skal gjøre. Skal jeg kjøpe meg egen kjele?... til sommeren må jeg da ha kjøler i tillegg, da det ikke er snø og kjøle ned vørteren i badekaret med lenger. Også blir jeg sikkert misfornøyd med det at jeg kun har hatt 60-70% utbytte de siste gangene jeg har brygga. MASSE vørtertap til trub har jeg hatt også. Kjedelig slikt, altså. Uklar vørter plages jeg også med, noe som er irriterende.

Derfor så vurderer jeg faktisk å selge en av mine gitarer for å kjøpe speidel (ja, jeg er en gitarist. Den hobbyen har også en tendens til å balle på seg med utstyr)
Jeg tenker da hovedsakelig 20-liters startpakka til petit. Saken er da den at det blir enkelt å brygge, lite å rengjøre, og mest sannsynlig mindre stress enn de 3 siste gangene jeg har brygget (har vært helt gåen etter 5-7 timer med brygging).

I den anledning har jeg noen spørsmål:

1. I hvilken grad er speidel enklere enn BIAB-brygging?
2. Hvilket utbytte kan man forvente seg fra en speidel?
3. Hvor mye øl kan man lage med speidel 20L, om man IKKE fyller opp mer vann etter kok?
4. Hvor går grensa, med tanke på alkoholprosent i øllet man kan lage med Speidel 20L ? 6-7% ?
 
Hallstein skrev:
1. I hvilken grad er speidel enklere enn BIAB-brygging?
2. Hvilket utbytte kan man forvente seg fra en speidel?
3. Hvor mye øl kan man lage med speidel 20L, om man IKKE fyller opp mer vann etter kok?
4. Hvor går grensa, med tanke på alkoholprosent i øllet man kan lage med Speidel 20L ? 6-7% ?

1. Jeg har ikke prøvd BIB, men brygging med Speidel er enkelt
2. Mellom 80 - 90%
3. Kjelen er 36 liter, så maltmengden det er plass til begrenser mer enn kokekjelens volum. Rundt 25-30l på svake øl, 20-25l for sterke øl og ->15 liter for kjempesterke øl. Hvis man mesker to ganger, som ikke er så vanskelig, blir volumene større.
4. Max OG ligger rundt 1.080 (ca. 8,5%) for en mesking og mye høyere for dobbelmesking
 
Jeg synes kanskje Bjarte er litt optimistisk på tallene, etter min erfaring, og ville sagt at utbytte på 75-85% og maks OG på 1.075. Alt bryggeutstyr krever at du blir kjent med det, for å få det til å fungere optimalt. Med Speidelen er nok det vanskeligste å bli ordentlig fortrolig med kverning og skylling, for å maksimere utbytte.
 
For min del er nok tallene enda lavere. Ligger stort sett på 75 til 80 % utbytte,  og det faller relativt fort om jeg bruker mer enn 6 kg malt. Men jeg er veldig fornøyd likevel. Hovedfordelene sånn jeg ser det, er at det er lett å rengjøre og å stue vekk i et skap. Samt at det er lett å holde god kontroll på mesketemp. Enig med Gustav at det tar litt tid å bli kjent med det. Foreløpig har jeg brygget ca 15 brygg på min, og er fortsatt ikke komfortabel med hvor utbyttet ender og den slags. Jeg bruker stort sett 5-6 timer på en bryggeSession.
 
gustavf skrev:
Jeg synes kanskje Bjarte er litt optimistisk på tallene, etter min erfaring, og ville sagt at utbytte på 75-85% og maks OG på 1.075. Alt bryggeutstyr krever at du blir kjent med det, for å få det til å fungere optimalt. Med Speidelen er nok det vanskeligste å bli ordentlig fortrolig med kverning og skylling, for å maksimere utbytte.

Tja, kanskje. Det er litt vanskelig å treffe de riktige innstillingene på bla. kverning for å få godt og stabilt utbytte i Speidelen, men opp mot 90% på lette øl er godt innenfor rekkevidde uten modifikasjoner eller andre triks. Det stemmer nok at utbyttet faller ned mot 75% på sterke øl, og dessverre er det da man vil ha høyt utbytte.

Maks OG  bestemmes i en viss grad av hvor lite volum man vil tillate seg å ende opp med. Selv med utbytte på 75% ender man opp med 15l vørter og OG 1.090, det synes jeg egentlig er ok.
 
Kverner du veldig fint? Og rører du mye underveis? Skyller du? Det hadde vært fint å komme nærmere et stabilt utbytte.
 
Peter T skrev:
Kverner du veldig fint? Og rører du mye underveis? Skyller du? Det hadde vært fint å komme nærmere et stabilt utbytte.

Det blir litt avsporing her, men jeg svarer og så kan vi heller fortsette i en annen Speideltråd hvis det er nødvendig :)

Jeg kverner på ca. 1,1mm, pleier ikke å røre underveis og skyller med 5l+ på øl med OG->1.045
 
Har ikke Speidel selv, (kjører Nimbus) men har du penger og vil ha det enkelt og greit er Speidelen greia for deg!  :ilike:
Det er nok en grunn til at så mange har kjøpt akkurat den.
 
Haha, jau ! Tikka 6000 inn på sparekonto (eller skal jeg si speidelkonto?) i dag etter salg av en gitar-gadget ;)

Så da er jeg nesten halvveis da! :D
 
Tilbake
Topp