Speidel Braumeister 20L - maltmølle knusingsgrad

Hei,

Jeg får i disse dager en Speidel Braumeister 20L i posten, og vurderer i tillegg å gå til anskaffelse av en maltmølle.

Ser at det er skrevet mange artikler om knusing / knusningssgrad både på forum og på nettet forøvrig.

Vil en avstand på 1.4 mm på valsene sies å være en grei plass å starte til en Speidel ?

Mvh. Knut
 
Jeg har ingen erfaring med Speidel, så jeg skal ikke si noe om hvilken innstilling som passer best for den, men du får ikke knust hvetemalt ordentlig med den innstillinga. Jeg vil si at du må ned på 1,2 mm - det er det jeg bruker - og gjerne helt ned til 1,0.
 
Enig med finn. Og vil også tilføye at knusningsgrad er bare halvparten av ligningen, hastigheten er den andre. (og diameter på valsene er den tredje, men det utelot jeg)
 
Hva legger dere i lav hastighet? Knappen helt inne på hastighet 1, eller mindre?
Jeg forsøker å holde meg helt på minimum, men skal jeg være helt ærlig merker jeg vel ingen forskjell om jeg trykker knappen helt inn..

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Hva legger dere i lav hastighet? Knappen helt inne på hastighet 1, eller mindre?
Jeg forsøker å holde meg helt på minimum, men skal jeg være helt ærlig merker jeg vel ingen forskjell om jeg trykker knappen helt inn..

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Kverner du sakte eller "knappen helt inn" bør du merke en forskjell. Mer pulver med full speed ahead. RPM er greia å måle ifht diameter på valsene.
 
Hva legger dere i lav hastighet? Knappen helt inne på hastighet 1, eller mindre?
Jeg forsøker å holde meg helt på minimum, men skal jeg være helt ærlig merker jeg vel ingen forskjell om jeg trykker knappen helt inn..

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Du river i stykker skallet på maltet mer jo fortere du kjører mølla, og dermed blir du mer utsatt for tanninekstraksjon. Og så får du, som @Miguel sier, mer mjøl - og det kan forårsake trøbbel når du skyller.

Jeg bruker 1,3 mm, mølle med tre valser. Blir nesten i fineste laget her.

Risikerer du tett mesk med såpass grov kverning?
 
Hei,

Jeg får i disse dager en Speidel Braumeister 20L i posten, og vurderer i tillegg å gå til anskaffelse av en maltmølle.

Ser at det er skrevet mange artikler om knusing / knusningssgrad både på forum og på nettet forøvrig.

Vil en avstand på 1.4 mm på valsene sies å være en grei plass å starte til en Speidel ?

Mvh. Knut
Mener å ha lest at Speidel anbefaler 2mm
 
Mener å ha lest at Speidel anbefaler 2mm
Med tanke på at Speidel, ved "low oxygen"-brygging kaller 1,6 mm for "coarsly ground", så tror jeg ikke at de anbefaler 2 mm ved vanlig brygging ( https://www.speidels-braumeister.de/en/service/downloads.html?file=files/braumeister/downloads/service/downloads/betriebsanleitung/en/Anleitung LO-Brewing-Juni-2018-EN.pdf ). Men når det er sagt, jeg har nettopp begynt å bruke Speidel selv, og det var overraskende vanskelig å finne noe håndfast informasjon om valseavstand. Jeg testa med 1,2 mm, noe som funka helt greit. Og med helt greit mener jeg "Ikke stuck mash, men jeg skal prøve grovere neste gang og se om effektiviteten blir noe høyere. Dette er derfor ikke noe fasitsvar"
 
Sist redigert:
Jeg testa med 1,2 mm, noe som funka helt greit. Og med helt greit mener jeg "Ikke stuck mash, men jeg skal prøve grovere neste gang og se om effektiviteten blir noe høyere. Dette er derfor ikke noe fasitsvar"

Jeg har brukt 1,2mm på min Speidel hele tida. Aldri støkk mæsj, og passe avrenning.
Som sikkert mange andre kjører jeg drillen med en ståltråd rundt knappen, som jeg strammer med en tang til passe lav hastighet.
 
Med tanke på at Speidel, ved "low oxygen"-brygging kaller 1,6 mm for "coarsly ground", så tror jeg ikke at de anbefaler 2 mm ved vanlig brygging ( https://www.speidels-braumeister.de/en/service/downloads.html?file=files/braumeister/downloads/service/downloads/betriebsanleitung/en/Anleitung LO-Brewing-Juni-2018-EN.pdf ). Men når det er sagt, jeg har nettopp begynt å bruke Speidel selv, og det var overraskende vanskelig å finne noe håndfast informasjon om valseavstand. Jeg testa med 1,2 mm, noe som funka helt greit. Og med helt greit mener jeg "Ikke stuck mash, men jeg skal prøve grovere neste gang og se om effektiviteten blir noe høyere. Dette er derfor ikke noe fasitsvar"

Jeg sjønner ikke hvordan du skal få høyere effektivitet med grovere kverning? Sjøl om forskjellene ikke er store, vil du normalt få bedre effektivitet med finere kverning. Og et eller annet sted går det ei grense for hvor grovt du kan kverne uten at det går alvorlig ut over effektiviteten.

Jeg blir ganske nysgjerrig på dette; det er derfor jeg spør.
 
Jeg brygger på Speidel, og ber Strømmen om å kverne maltet ett knepp grovere enn det de har som standardinnstilling. Det gir ikke bedre effektivitet (heller hvert imot, antar jeg), men motvirker effektivt "fontenene" under mesking jeg opplevde ved et par tidligere anledninger.
 
Hva legger dere i lav hastighet? Knappen helt inne på hastighet 1, eller mindre?
Helt inne på hastighet 1 på en vanlig batteridrill er ofte 400-500 omdreininger pr minutt. Knapt halvparten av det bør vel egentlig være maks mener jeg. Selv har jeg en makita som går på ca 1/3 av full gass i første gir. Blir en "tja" rpm ut av det, men tar tida og teller omdreiningene, og ligger på rundt 15 på 10 sekund, og det fungerer veldig fint for meg. Gap på mølla er 1.1 millimeter. Jeg brygger ikke på speidel men ønsket å tilføye mine erfaringer rundt kverning og hastighet.
 
Jeg sjønner ikke hvordan du skal få høyere effektivitet med grovere kverning? Sjøl om forskjellene ikke er store, vil du normalt få bedre effektivitet med finere kverning. Og et eller annet sted går det ei grense for hvor grovt du kan kverne uten at det går alvorlig ut over effektiviteten.

Jeg blir ganske nysgjerrig på dette; det er derfor jeg spør.
Jeg så for meg at grovere kverning kan føre til mindre mel og mer skall. Noe som igjen kan føre til bedre sirkulasjon. Men jeg har definitivt ikke peiling.

Det ble mange nye variabler denne bryggedagen; første brygg som ble kvernet med egen kvern, andre brygg med Speidel, første brygg med no-sparge, første brygg med temperaturstyrt gjæring. Så det kommer til å bli vanskelig å finne nøyaktig hva som fører til hva i sluttproduktet. Eneste jeg har klart å finne ut ganske sikkert er at no-sparge-effektiviteten på min Speidel er ganske nøyaktig 70%. Med mindre jeg kan øke den på noe vis med kverningsvariabler. Drillen jeg brukte hadde tydeligvis elendig startmoment, så den klarte ikke å få valsene rundt på lav hastighet når det lå korn der. Så da måtte jeg gi mer gass, og derfor ble det litt for kjapt i starten. Førte til en del mel. Men jeg tror ikke det ble stuck mash, selv om det er vanskelig å vurdere med no-sparge.

Vurderer å kjøpe meg et sveivehåndtak i stedet. Da har jeg hvertfall full kontroll, selv om det tar lengre tid.
 
Prøvde en Milwaukee drill med bluetooth og mobil-app en gong, der kunne en stille maks rpm frå omtrent 100 til 2000 på mobilen, også fast momentnivå, osv.. må jo være noko for @Miguel , 150 rpm vs 153 rpm f.eks :D

Edit: her var den
 
Jeg så for meg at grovere kverning kan føre til mindre mel og mer skall. Noe som igjen kan føre til bedre sirkulasjon. Men jeg har definitivt ikke peiling.

Det ble mange nye variabler denne bryggedagen; første brygg som ble kvernet med egen kvern, andre brygg med Speidel, første brygg med no-sparge, første brygg med temperaturstyrt gjæring. Så det kommer til å bli vanskelig å finne nøyaktig hva som fører til hva i sluttproduktet. Eneste jeg har klart å finne ut ganske sikkert er at no-sparge-effektiviteten på min Speidel er ganske nøyaktig 70%. Med mindre jeg kan øke den på noe vis med kverningsvariabler. Drillen jeg brukte hadde tydeligvis elendig startmoment, så den klarte ikke å få valsene rundt på lav hastighet når det lå korn der. Så da måtte jeg gi mer gass, og derfor ble det litt for kjapt i starten. Førte til en del mel. Men jeg tror ikke det ble stuck mash, selv om det er vanskelig å vurdere med no-sparge.

Vurderer å kjøpe meg et sveivehåndtak i stedet. Da har jeg hvertfall full kontroll, selv om det tar lengre tid.

hehe - nei, det var mye på en gang der.

Sirkulasjon er ikke nødvendig for godt utbytte, og kverningsgrad påvirker også utbyttet relativt lite så lenge du holder deg innafor rimelige grenser. (Du vil kanskje måtte kompensere for grovere knusing med litt lenger tid.)

70% ved no sparge er vel innafor, litt avhengig av hva OG var. (Du får jo dårligere utbytte jo mer tyngre øl du brygger.) Det ser ut som om du er kommet godt i gang:).
 
Tilbake
Topp