Speidel på kjøkkenbenken...

Marto

 
Har til nå brygget halveis utendørs med min 56L Boilermaker, det begynner å bli kaldt og litt problematisk med fryst vannslange...

Vurderer derfor å gå til innkjøp av en speidel 10 eller 20 liter og brygge på kjøkkenet når det er som kaldest...

Noen som har praktisk erfaring med speidel på kjøkkenet vinterstid...

Regner f.eks. med at dampen kan være et problem?

Erfaringer mottas med takk :)

Mvh Jørgen
 
Jeg kjører med speidel 20L i stua, ved vindu. Åpner da noen vinduer på gløtt for og få litt gjennomtrekk, og det hjelper betraktelig på fukt. Varmeproduksjonen her i gården gjør iallefall at dette er uproblematisk mht kulde, men man har vel forskjellig terskel på det også :)

Hatt med ventilasjonsrør ut vindu fungerer også bra :)
 
Jeg brygget med en speidel 50L på kjøkkenet. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen uten godt med ventilasjon. Det rant fra taket og veggene...
 
Brygger i kjelleren rett under viduet. Blir nok litt god vørter lukt der nede men synes det hører med brygging jeg da. Ikke veldig varmt men ingenting fryser i allefall...
 
Kan du brygge på badet? Det gjør jeg (BM 20l). Det renner litt av veggene men rommet er jo laget for å tåle fukt og jeg brygger ikke mer en gang eller to i måneden.
Bonus: Kan spyle av vegger og gulv og bruke liberale mengder klor på alt mulig.
 
Kan du brygge på badet? Det gjør jeg (BM 20l). Det renner litt av veggene men rommet er jo laget for å tåle fukt og jeg brygger ikke mer en gang eller to i måneden.
Bonus: Kan spyle av vegger og gulv og bruke liberale mengder klor på alt mulig.
Det hadde jo vært mulig å brygge på badet, men litt koseligere å sitte i stue/kjøkken med et glass og gode venner :)
 
Som andre har sagt er dampen hovedutfordringen. Jeg har takvindu på kjøkkenet, så det går bra. Anbefaler et lavt bord istedenfor selve kjøkkenbenken (med mindre du skulle gå for 10-literen), da du både må løfte maltrør og helle i gjæringskar fra utgangsposisjonen.
 
Brygget med 20 literen på kjøkkenet i dag. Satte den ved åpent vindu og hadde terassedøren litt åpen, funket veldig bra, ingen problem med fukt. Veldig behagelig var det og :)
 
Tilbake
Topp