Spesialmalt som substitutt for munich malt?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Sjøl om det ikke gir store innsparinger i tid, så er det likevel et poeng for meg inntil videre å unngå full mesking. Jeg kjenner for så vidt på mitt engasjement at tida nærmer seg fort for all-grain, men inntil videre vil jeg altså kjøre noen runder med diverse eksperimenteringer med ekstraktbrygg. Lurer da på om det finnes alternativ til munchenmalt, f.eks. caramunich (krystallmalt)? Jeg trenger litt av denne typen i f.eks. porter.

Caramunich finnes og kan vel gi et lite intrykk av munchenmalt, men blir nok ikke helt det samme. Gå for all grain.............

Nei, krystall og cara er noe helt annet, og gir en helt annen type sødme. Men det fins ekstrakt av Münchener, blant annet fra Weyermann, og den er uansett ikke obligatorisk i enhver porter.

Kjetil S skrev:
(...) Men det fins ekstrakt av Münchener, blant annet fra Weyermann, og den er uansett ikke obligatorisk i enhver porter.

Denne ekstrakten er münchen amber. Tenkte da umiddelbart på Caraamber spesialmalt, men dette gir nok heller ikke samme resultat.
Jammen bra det fins porter-oppskrifter uten münchener  ;D

Etter det jeg kan se på nettsidene, er ikke Munich Amber-ekstrakten så mye mørkere enn pilsner-ekstrakten deres, men fremstilt av «hochwertigem Münchner Braumalz». Akkurat det du trenger, m.a.o. 22 - 28 EBC i 13% stamvørter, mot 15 - 18 i pilsnerekstrakten.

Kjetil S skrev:
Etter det jeg kan se på nettsidene, er ikke Munich Amber-ekstrakten så mye mørkere enn pilsner-ekstrakten deres, men fremstilt av «hochwertigem Münchner Braumalz». Akkurat det du trenger, m.a.o. 22 - 28 EBC i 13% stamvørter, mot 15 - 18 i pilsnerekstrakten.

Flott og mange takk!

Får elles sjå om det ikke blir lenge til jeg er klar for allgrain, Brede.

Tilbake
Topp