Spiralkjøler til speidel 50l+

Hallgeir U

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp byttet til speidel, og har en 50l+ med kjølekappe. Denne kappen virker som ventet ikke helt optimalt når det brygges mindre volumer. Jeg har derfor tenkt å seriekoble kjølekappe og spiralkjøler. Planen er at vannet ut fra kjølekappen ledes videre til spiralkjøler via hageslange, gardenakobling og klemringkobling. Er det noe med dette som skurrer for de som har mer erfaring med speidel og vvs enn meg?
Her er lenkene til kjøler og kobling:

http://www.ebay.com/itm/4-Sizes-Sta...hash=item2efe9f93e0:m:m7y0K3Px1fWyY0CzyG-UUyw

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Vinkel-han-2000017907/
modell 86224 10mm x 1/2"
 
Takk for tilbudet, Espen! Det kan godt hende jeg pm-er deg for å låne kjøler fremfor å svi av enda mer penger på halvgode hjemmesnekra løsninger. Bruker du både kjølekappe og spiralkjøler, og har du seriekoblet dem, Espen?

Den løsningen med å splitte vannet virker også lur. Hvilke fordeler gir slik paralellkobling fremfor seriekobling?
Noe av tanken bak å seriekoble kjølingen, er å nytte kjølevannet bedre ved at det passerer vørteren to ganger. Jeg tviler på om det er særlig effektivt tidlig i kjølingen, men utover, når det tar tid og vann å få temperaturen ned, håper jeg det bedrer effekten. Noe sier meg at jeg overser et eller annet helt åpenbart som gjør seriekobling lite hensiktsmessig.
 
Sist redigert:
Takk for tilbudet, Espen! Det kan godt hende jeg pm-er deg for å låne kjøler fremfor å svi av enda mer penger på halvgode hjemmesnekra løsninger. Bruker du både kjølekappe og spiralkjøler, og har du seriekoblet dem, Espen?

Den løsningen med å splitte vannet virker også lur. Hvilke fordeler gir slik paralellkobling fremfor seriekobling?
Noe av tanken bak å seriekoble kjølingen, er å nytte kjølevannet bedre ved at det passerer vørteren to ganger. Jeg tviler på om det er særlig effektivt tidlig i kjølingen, men utover, når det tar tid og vann å få temperaturen ned, håper jeg det bedrer effekten. Noe sier meg at jeg overser et eller annet helt åpenbart som gjør seriekobling lite hensiktsmessig.

Synes det virker som en god ide. Du kan jo sette på gardena-stoppkraner på begge utløpene etter y-leddet så kan du velge hvor du vil rute vannet alt ettersom hvor i nedkjølingsprosessen du er og hvor stor batch du brygger.
 
Jeg vil tro en splitting vil fungere mye bedre enn en seriekobling. Ved splitting vil du få like kaldt vann i begge kjølerne, ved seriekobling vil du få oppvarmet vann i secundærkjøleren.
 
Takk for raske svar!
Splitting med kraner gjør at man kan styre hvor man vil lede vannet, og det er en fordel. Jeg har for liten erfaring med kjølekappe til å vite når i kjølingen det er mest fordelaktig å lede vannet gjennom den, og når det bør gå i spiralkjøleren. (annet enn ved halvfull kjele) Fordelen med paralellkobling vil jeg anta er størst først i kjøleprosessen, når vannet som kommer ut av kjølekappen er svært varmt, mens jeg tror det kan lønne seg med seriekobling når vørteren skal fra ca 50 til 15 grader. I denne delen av kjølingen virker vannet som kommer ut av kappen til å være såpass kaldt at det godt kunne hatt lengre kontakttid med vørteren
 
Du får notere ned og prøve deg litt frem. Er du litt pertentlig så kan du måle tempen på spillvannet ved bruk av forskjellige metoder. Det du ser etter er jo at det skal være så varmt som mulig.
 
Tror det blir noe sånt som du skisserer, Miguel. Får enten måle tid på kjøling eller temp på spillvann. Tror jeg prøver seriekobling først, for å se om teorien min funker i praksis. Fungerer den ikke, blir det paralellkobling. Har man svidd av 20000 på speidel, så tåler man en utgift på 39 til skjøtekobling. Det eneste jeg er sikker på er at det jeg ev sparer i kostnader på vann ikke er i nærheten av utgiftene til ekstra utstyr.
 
Hei. Jeg er i markedet for kanskje å kjøpe meg en Speidel 50 ila neste halve året. Virker som dere ikke er helt fornøyd med kjølingen på den nye modellen med kjølekappen.

Den virker jo veldig praktisk og tiltalende, sånn på papiret ihvertfall. Så det er i så fall veldig synd, dersom den ikke funker helt etter hensikten. Hva er erfaringene deres så langt?
 
Tror det blir noe sånt som du skisserer, Miguel. Får enten måle tid på kjøling eller temp på spillvann. Tror jeg prøver seriekobling først, for å se om teorien min funker i praksis. Fungerer den ikke, blir det paralellkobling. Har man svidd av 20000 på speidel, så tåler man en utgift på 39 til skjøtekobling. Det eneste jeg er sikker på er at det jeg ev sparer i kostnader på vann ikke er i nærheten av utgiftene til ekstra utstyr.
Ok, så du betaler for vannet? Ellers skjønte jeg ikke vitsen med seriekopling; kaldest mulig vann kjøler raskest ned.
 
Jeg har vannmåler, så litt betaler jeg for kubikken, men tror jeg skal brygge mye øl før det har stort å si. Det jeg er ute etter er raskere kjøling når jeg brygger smått, og kjølekappen ikke dekker nederst i kjelen. Det er mest helt i starten av kjølingen at kjølevannet fra kappe varmes opp, deretter er det relativt kaldt vann som kommer ut. Dette vannet burde kunne kjøle litt til før det slås ut. Hvis splitting til paralell gir raskere kjøling, kommer jeg til å velge det. Vil splitting til paralellkobling gi lavere trykk og gjennomstrømning gjennom hver av kjøledelene, og vil dette øke nedkjølingstiden noe særlig?

Til IM: Kjølekappen til Speidel kjøler bra, men på halvfull kjele vil mye av den varme vørteren ikke nås av kjølekappen, som dekker midten av gryta. Det er på kjøling av halvfull gryte spiralkjøler er bedre enn kappe. Jeg har aldri testet spiralkjøler på speidel 50, kun på bb30
 
Sist redigert:
Til IM: Kjølekappen til Speidel kjøler bra, men på halvfull kjele vil mye av den varme vørteren ikke nås av kjølekappen, som dekker midten av gryta. Det er på kjøling av halvfull gryte spiralkjøler er bedre enn kappe. Jeg har aldri testet spiralkjøler på speidel 50, kun på bb30
Ok, skjønner. Betyr det at kjølekappen funker tilfredsstillende på fulle batcher og like godt som spiralkjøleren?

Jeg mener å ha lest at Speidel selv har sagt at den skal kunne kjøle ned like godt som spiralkjøleren.
 
Tilbake
Topp