Spiralkjøler

Hei,

Har i dag en spiralkjøler som i likhet med BB30 sin er laget i rustfritt stål.

Denne har 7 viklinger med litt mellomrom.

Er mellomrommet en fordel ?
Eller vil vørteren bli raskere nedkjølt uten mellomrom og dobbelt så mange viklinger ?
 
Mellomrom: ja - det reknar iallefall eg for å vera ein fordel. Det er jo det som er nær kjølaren som skal kjølast og om dette er ein annan del av kjølaren er det vel neppe ideelt. Det gjer det også lettare å få sirkulasjon rundt kjølerøret om ein har litt mellomrom (f.eks. ved å røra med kjølaren eller anna).

Det er ikkje antal viklingar det kjem an på men lengda på kjølaren og ein kjølare med lengre kjølerør er raskare enn ein kort - iallefall sånn i utgangspunktet.

Kjøling er avhengig av mange faktorar:

- temperaturen på kjølevatnet - jo lågare temp på kjølevatnet - jo raskare kjøling
- kor stor overflate det er på kjølaren - jo større jo bedre (lengda på kjølerøret).
- kor effektiv metallet i kjølaren er til å flytta varmen (type metall, tjukkelse på veggen)
- omrøring
 
Jeg slenger meg på her, for som nybakt eier av spiralkjøler har jeg en del spørsmål. Jeg kjøpte en spiralkjøler i rustfritt stås på finn. Til den har jeg koblet Gardena-koblinger for vann. I går kjørte jeg en test av denne. Det lakk en del i starten, og jeg tror det var på grunn av veldig varmt vann ut i starten. Ellers gikk øvelsen fint. Jeg lurer likevel på en hel del:
  • Bør man starte med ganske stor vanngjennomstrømming og heller redusere denne litt etterhvert hvis man vil begrense vannbruken?
  • Bør kjølevannet komme inn nederst eller øverst i spiralen?
  • Temperaturen hos meg sank raskt en grad eller to, og det tok litt tid å få det opp i rullende kok igjen. Er det greit for brygget at temperaturen går ned til 98 grader? Jeg ser ikke det skulle ha noe problem annet enn for sirkulasjonen (kokingen ruller jo ikke lenger). De fleste stder anbefaler å sette i spiralen 15 minutter før flameout for desinfisering.
  • Hvordan bør man rengjøre spiralen etterpå? Vanlig oppvask og skylling?
Jeg brygger for øvrig BIAB i små batcher, og har tidligere kjølt kjele i balje med vann. Jeg brukte samme balje for å samle opp vann, og det var ganske interessant at med spiralen reduserte jeg kjøletiden til under det halve og også vannbruken med anslagsvis 40%. Jeg fokuserte på å bruke lite vann, men kunne sikkert kjølt raskere ved å bruke mer vann.
 
Bør man starte med ganske stor vanngjennomstrømming og heller redusere denne litt etterhvert hvis man vil begrense vannbruken?

jo meir og kaldare kjølevatn du får igjennom kjølespiralen - jo raskare kjøling. pøs på seier eg.

Bør kjølevannet komme inn nederst eller øverst i spiralen?

Eg tenkjer det er greiast med øverst. Vørteren som blir kjølt på utsida av spiralen vil synka til botnen i kjelen pga. at det er tyngre. Så ville eg røra i tillegg.

Temperaturen hos meg sank raskt en grad eller to, og det tok litt tid å få det opp i rullende kok igjen. Er det greit for brygget at temperaturen går ned til 98 grader? Jeg ser ikke det skulle ha noe problem annet enn for sirkulasjonen (kokingen ruller jo ikke lenger). De fleste steder anbefaler å sette i spiralen 15 minutter før flameout for desinfisering.

Det har neppe noko voldsomt å sei. Før du set ned spiralen ville eg ha desinfisert med Starsa dei delane av den som stikk over vørteren (inklusive hender/hanskar) - samt å venta 2 minutt for å vera på den sikre sida.

Hvordan bør man rengjøre spiralen etterpå? Vanlig oppvask og skylling?

Spyl/bruk kost/spyl. Eg tar den opp straks kjøling er ferdig og då er det greit å spyla/vaska den straks. Det er uansett ikkje kritisk om det er eit fnugg igjen på den - den delen som går under vørteren blir jo desinfisert godt i løpet av 15 minutt.

--

I tillegg synes eg at det er greit å få tømt spiralen for vatn - gjerne heilt. Er det vatn igjen vil det ofte bli litt eksplosivt oppvarma neste gong kjølaren går ned i kokegryta og det går ut utløpsslangen og det er litt fare for å bli forbrent om det ikkje skjer kontrollert.
 
jo meir og kaldare kjølevatn du får igjennom kjølespiralen - jo raskare kjøling. pøs på seier eg.



Eg tenkjer det er greiast med øverst. Vørteren som blir kjølt på utsida av spiralen vil synka til botnen i kjelen pga. at det er tyngre. Så ville eg røra i tillegg.



Det har neppe noko voldsomt å sei. Før du set ned spiralen ville eg ha desinfisert med Starsa dei delane av den som stikk over vørteren (inklusive hender/hanskar) - samt å venta 2 minutt for å vera på den sikre sida.



Spyl/bruk kost/spyl. Eg tar den opp straks kjøling er ferdig og då er det greit å spyla/vaska den straks. Det er uansett ikkje kritisk om det er eit fnugg igjen på den - den delen som går under vørteren blir jo desinfisert godt i løpet av 15 minutt.

--

I tillegg synes eg at det er greit å få tømt spiralen for vatn - gjerne heilt. Er det vatn igjen vil det ofte bli litt eksplosivt oppvarma neste gong kjølaren går ned i kokegryta og det går ut utløpsslangen og det er litt fare for å bli forbrent om det ikkje skjer kontrollert.

Kan bekrefte at det er lurt å tømme den, ja:(!


Å kjøre mindre vann gjennom etter hvert er nok en dårlig ide. Kjølinga går saktere jo lenger ned du kommer i temperatur. Jeg vet ikke hvor mye vann du egentlig sparer på det - du må jo holde på lenger.
 
Det skal testes om jeg sparer vann på det neste gang. Det er et poeng for meg. Jeg har nemlig ikke sluk i garasjen der jeg brygger. Nå om sommeren kan jeg bare helle vannet ut, men om vinteren har jeg ingen interesse av islagt gårdsplass. Derfor er det interessant at jeg klarte å kjøle kjelen fullstending til pitchetemp og kunne samle alt utløpsvannet i en (1) balje uten å måtte tømme den. Jeg skal alltids finne en måte å tømme baljen på igjen
 
Det skal testes om jeg sparer vann på det neste gang. Det er et poeng for meg. Jeg har nemlig ikke sluk i garasjen der jeg brygger. Nå om sommeren kan jeg bare helle vannet ut, men om vinteren har jeg ingen interesse av islagt gårdsplass. Derfor er det interessant at jeg klarte å kjøle kjelen fullstending til pitchetemp og kunne samle alt utløpsvannet i en (1) balje uten å måtte tømme den. Jeg skal alltids finne en måte å tømme baljen på igjen

Det tror jeg ikke du klarer med en spiralkjøler. Du kan jo forøvrig også gå til anskaffelse av brodder til skoene så forserer du en islagt gårdsplass rimelig elegant :p

Er gårdsplassen din i det minste lett skrånende kan du kanskje grave ned et rør som avløp.
 
Min spiralkjøler har begynt å lekke i koblingen på ut-siden.
Mer og mer.
Etter siste brygging oppdaget jeg hvorfor.

Jeg setter kjøleren i 15 minutter før flameout for å desinfisere.
Når kjøleren står i, uten kjølevann påslått, blir det produsert en del varme som har smeltet koblingen:
DSC03289.jpg
Man ser helt klart at den ene koblingen er smeltet og deformert:
DSC03290.jpg
Dette kommer nok av at det har vært litt vann igjen i kjøleren fra forrige gang selv om jeg tømmer så godt jeg kan.
Dette vannet har nok blitt varmet opp og kommer gjennom koblingen som varm damp.

Jeg kobler på slanger både på inn og ut uten å sette på vann før jeg setter kjøleren oppi den kokende vørteren.
Gjør dette for å unngå å bli truffet av varm damp.
Det "lærte" jeg en av de første gangene jeg brygget, men jeg slapp med skrekken og unngikk brannskade.

I dag byttet jeg ut koblinger med noen i metall som jeg hadde liggende:
DSC03292.jpg

Nå er jeg spent på hvor lang tid det tar før koblingen på hageslangen smelter...den er jo også i plast.
Kommer nok til å bytte ut-koblingen med en i metall.

Etter skiftet av den deformerte koblingen var all lekkasje bort som dugg for solen.
 
Jeg har metallkobling på utløpet (men håpet at det ikke skulle være nødvendig). Litt sprøtt at plasten smelter ved så lav temperatur. Det finnes jo massevis av plast som tåler kokende vann.
 
Det tror jeg ikke du klarer med en spiralkjøler. Du kan jo forøvrig også gå til anskaffelse av brodder til skoene så forserer du en islagt gårdsplass rimelig elegant :p

Er gårdsplassen din i det minste lett skrånende kan du kanskje grave ned et rør som avløp.
Jeg uttrykte meg sikkert litt klønete. Jeg har klart det. Spørsmålet er om jeg bruker mer vann om jeg øker vanngjennomstrømningen eller om det bare kjøler fortere.
 
Jeg uttrykte meg sikkert litt klønete. Jeg har klart det. Spørsmålet er om jeg bruker mer vann om jeg øker vanngjennomstrømningen eller om det bare kjøler fortere.

Eg vil tru at det optimale vannforbruket får du når temperaturen på kjølevatnet som kjem ut er nærast opptil temperatur på vørter? Det verkar logisk. Men det kan sikkert nokon godt studerte sei meir om enn meg.

Vintersdagen med fare for islegging har du jo den fordel at kjølevatnet er kaldare enn om sommaren og då kjøler det fortare og du treng mindre vatn då for å oppnå same kjøling. Dei fleste vil vel kjøla vørter fortast men eg har enno ikkje sett nokon "reglar" på kva som er rask nok kjøling (iallefall ikkje det eg veit om). Mange brukar sikkert halvtimen til timen på å kjøla ned vørter medan andre gjer det på 5 minutt.

ps: kvar hentar du vatn frå - hageslange? eller har du frostfritt vatn i garasjen. Om du har hageslange liggjande i f.eks. snø/kulde så vil den kjøla vatnet enno meir enn det er i utgangspunktet og det er jo bra. så lenge den ikkje frys.
 
Takk for svar. Vinterstid må jeg hente kjølevannet fra innendørskran.

Da jeg testet dette med vann (istedenfor vørter), så tenkte jeg på samme måte, altså at vannet ut burde komme nærmest mulig vørtertemperaturen. Med den taktikken kjølte jeg ned 15 liter på 20 minutter. Jeg kunne kjølt ned mye raskere om jeg hadde brukt mer vann. Jeg brukte totalt 60 liter vann til dette, og siden jeg samlet opp vannet, så kunne jeg også konstatere at kjølevannet var varmere enn vørteren til slutt. Det betyr at jeg ikke kunne oppnådd dette ved å bruke baljen som tank og sirkulere vannet gjennom spiralen med pumpe.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp