Splitte co2

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei!

Har en kegerator med 4 fat. Bruker sodastream-regulator pt, men har ikke noen manifold til å fordele trykket, så det blir manuelt påfyll av fatene hver gang det trengs. Det er selvsagt en dårlig løsning i det lange løp, så tenker å skaffe meg manifol med 4 uttak.

Jeg går meg veldig vill i nettbutikkene og lurte derfor på om noen har gode tips/anbefalninger en totalpakke her. Trenger da 4 co2 ball-locks, slanger, manifold med 4 uttak og helst ball-lock eller annen hurtigkobling på manifolden(har håp om å slippe unna med å ha 1 regulator og fremdeles bruke regulatoren til å fylle på med gass til alt annet som trenger co2.)

Takker for hjelp!
 
Hei!

Har en kegerator med 4 fat. Bruker sodastream-regulator pt, men har ikke noen manifold til å fordele trykket, så det blir manuelt påfyll av fatene hver gang det trengs. Det er selvsagt en dårlig løsning i det lange løp, så tenker å skaffe meg manifol med 4 uttak.

Jeg går meg veldig vill i nettbutikkene og lurte derfor på om noen har gode tips/anbefalninger en totalpakke her. Trenger da 4 co2 ball-locks, slanger, manifold med 4 uttak og helst ball-lock eller annen hurtigkobling på manifolden(har håp om å slippe unna med å ha 1 regulator og fremdeles bruke regulatoren til å fylle på med gass til alt annet som trenger co2.)

Takker for hjelp!
Hvis du skal ha samme trykk på alle fatene trenger du jo bare en sånn splitter som ser ut som en + eller en Y. En + og en Y burde vel passe. Og så ekstra ballocks.
 
Veldig gild.

Denne er billigere, men ikke like fancy.
Pluss
 
Spørs litt hvor framtidsrettet man vil være. Ikke det billigste alternativet, men er glad i å bruke JG/Duotight og slippe slangeklemmer. En fordel med manifold med enveisventiler vs splitter er at man har mulighet til å ha forskjellige trykk i fatene senere. Eksempel fra olbrygging.no

Manifold
+ 5 x

Dersom du vil ha ball-locks:
+5 x

Så kan du supplere med 1 eller fler inline-regulatorer når du finner ut at du faktisk vil ha lavere trykk i et av fatene:

Negative med dette oppsettet er at det tar litt mer plass i en Kegerator ved at JG/Duotight-koblingene stikker langt ut fra manifolden.
 
Jeg sitter fortsatt på en fireveis HIWI sekundærregulator hvis du vil kjøpe for noen laken (må sjekke prisen hvis det er aktuelt).

Altså, det er fire regulatorer i linje, ikke en manifold som fordeler samme trykket til alle fire fatene. Så det er jo tilsvarende dyrere. HIWI er krem btw :)

Sorry litt salgsreklame, men det er en gullbit jeg aldri ble kvitt av en eller annen merkelig grunn.
 
Jeg bruker et slik T-kryss på mine 2 fat https://brewshop.no/produkt/fat-co2/john-guest/john-guest-316-t-kryss . Det kan sikkert brukes i en serie til 4 fat også hvis det er greit med samme trykk
Veldig greit med 3/16 slanger syntes jeg
Tror nok jeg går for noe slikt ja. Er kun for serveringstrykk jeg skal ha dette oppsettet, jeg er ikke nøye på om det skal tappes med ulikt trykk for ulike øltyper.

Da blir det veldig enkelt oppsett med 4 slike. Noen som vet om en overgang fra JG til ball lock? Altså at jeg kan koble av og på ball locken som regulator er koblet til en ballock til gass inn på fatene?(Det ble en dårlig setning det)
 
Tror nok jeg går for noe slikt ja. Er kun for serveringstrykk jeg skal ha dette oppsettet, jeg er ikke nøye på om det skal tappes med ulikt trykk for ulike øltyper.

Da blir det veldig enkelt oppsett med 4 slike. Noen som vet om en overgang fra JG til ball lock? Altså at jeg kan koble av og på ball locken som regulator er koblet til en ballock til gass inn på fatene?(Det ble en dårlig setning det)

Du finner antakelig alt du trenger her:

Bare pass på å ha riktig mål på slangen/koblingene.
 
Tror nok jeg går for noe slikt ja. Er kun for serveringstrykk jeg skal ha dette oppsettet, jeg er ikke nøye på om det skal tappes med ulikt trykk for ulike øltyper.

Da blir det veldig enkelt oppsett med 4 slike. Noen som vet om en overgang fra JG til ball lock? Altså at jeg kan koble av og på ball locken som regulator er koblet til en ballock til gass inn på fatene?(Det ble en dårlig setning det)
He he. Vet ikke om helt skjønte setningen. Du trenger strengt tatt bare 3 stk siden den siste ikke trenger å splittes, men kjekt å ha uansett. For å koble JG slange på ballock (med gjenger) hat brewshop en rustfri sak som skrues på ballocken. Der kan du plugge inn 3/16 del slangen.
Hvis du ikke vil ha rustfritt så må du kjøpe en JG kobling som du skrur på ballocken og deretter en overgang fra den ned til 3/16.
Ta en telefon og snakk med dem. Det er lett å gå seg vill i de forskjellige størrelsene. Jeg gjør det fremdeles. Begynner å få et bra reservelaget med deler det ikke blir bruk for. (man spør jo ikke om hjelp).
 
Tilbake
Topp