Spm om Lagring/lagering/kald-lagring

Jeg har flere spørsmål om lagring/lagering. Når det i en pils-oppskrift står feks "Gjæring på 8-12 grader i 21 dager, lagring i 4 uker på 2 grader", hvordan skal (bør) da denne lagringen foregå?
1, i det opprinnelige gjæringskaret, fortsatt på gjærkaka
2. stukket om til et annet gjæringskar
3. på flaske (etter karbonering)

Hvor kritisk er temperaturen under lagering-perioden, og hvilke forskjell utgjør det eventuellt om temperaturen er noe høyere? Går prosessen saktere, og vil det påvirke smaken på ølet?

Jeg har begrenset kapasitet for kald-lagring (ett kjøleskap som jeg også bruker til gjæring). Vil øl som skal kald-lagres ta skade av å stå feks 4 uker i kjeller-temp (15-17 grader) før det får den tilmålte kald-lagrings-perioden i kjøpeskapet?

Vil øl som krever kald-lagring kunne ta skade (eller påvirkes på noen måte) av å stå en lengre periode i rom-temperatur etter at kald-lagringen er fullført?

Lagringen skjer på flaske/fat.
Optimalt bør det vel lagres rimelig kaldt. Jeg har mine øl i kjellerboden. Den holder vel 16-17 grader på vinterstid. Det er det kaldeste jeg har. Skal man lagre over lengre tid (år?) så vil kanskje den temperaturen skade ølet, men det får noen andre med erfaringer svare på. :)

Takk for svar Jørn, men jeg føler meg fortsatt ikke 100% utlært når det gjelder lagring ;).

Så du sier altså at det går helt greit å lagre på 16-17 grader selv om oppskriften sier "4 uker på 2 grader"? (Oppskriften er forresten Gahr Ed. Pilsner fra Bryggselv). Noe forskjell må det vel nødvendigvis utgjøre, og da lurer jeg på hva? For høy temperatur under selve gjæringen har jeg både lest og erfart at kan gi opphav til uønsket smak og aroma, jeg vil anta at det samme gjelder under lagrings-perioden, eller?

Kanskje noen kan peke meg i retning av literatur som går mer i dybden på dette med gjæring og lagring?

Undergjæret øl bør lagres i kjøleskap/fryseboks styrt med ekstrern temperaturkontroll, feks. UT200..
Det gjør ihvertfall jeg, i minst 2 mnd. på 1-3 grader. (Det er lov å smake underveis)

http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/faq/20-hvordan-brygger-jeg-en-qekteq-pils

Etter gjæring er ferdig (ca 21 dager) tar jeg pilsen over på fat og lagrer denne på ca 1 grad i 2 uker. Filtrerer så pilsen for og fjerne chillhaze, og tilsetter co2 og lagrer enda 2 uker "Tar noen smaksprøver innimellom da hehe"

proger skrev:
Etter gjæring er ferdig (ca 21 dager) tar jeg pilsen over på fat og lagrer denne på ca 1 grad i 2 uker. Filtrerer så pilsen for og fjerne chillhaze, og tilsetter CO₂ og lagrer enda 2 uker "Tar noen smaksprøver innimellom da hehe"

Hei,

Kan du beskrive utstyr og selve filtrerings prosessen?

Setter ett filter mellom to Cornelius kegs koblet til begge utventiler og kjører trykk i den fulle og overfører så ølet til den andre keg
Filteret jeg bruker er av typen de selger på bryggselv  Art.nr: 400353.
Øllet må stå kaldt under 3 grader for og produsere chillhaze før du filtrerer.
Jeg liker og gjøre dette med klare pilsner typer for jeg føler at pils skal være klar og frisk i smak.
Håper du ble litt klokere

proger skrev:
Setter ett filter mellom to Cornelius kegs koblet til begge utventiler og kjører trykk i den fulle og overfører så ølet til den andre keg
Filteret jeg bruker er av typen de selger på bryggselv  Art.nr: 400353.
Øllet må stå kaldt under 3 grader for og produsere chillhaze før du filtrerer.
Jeg liker og gjøre dette med klare pilsner typer for jeg føler at pils skal være klar og frisk i smak.
Håper du ble litt klokere

Takk for svar ;)

Tilbake
Topp