Spørsmål ang bitterhumle, hjelp ønskes

Hei, satt ett brygg i går. (Første gang koking av humle,LME,sukker og spraymalt)

1000g spraymalt
1700g ølsett
500g demerasukker

Lagde meg en oppskrift i beercalc, skulle havne på OG 1066 med IBU på 45

volum i gjæringskar er 17 liter, koke volum var 7liter.

Så jeg måtte bruke masse humle.

Kokte i 60 min..

60 min :100g Saaz
60 min : 66 g Cascade
15 min : 54 g Saaz
1 min : 50 g Saaz

Tingen er, ser nå at IBU blir høyere desto lavere OG, når man koker .
Det jeg ikke hadde tenkt på, var at jeg tilsatte 1700g LMD(ølsett) og 150g demerasukker 5-10 min før kokeslutt..
Fjærner jeg 1700g LMD og 150g sukker fra oppskriften skyter IBU i været,  113IBU

Vil det si brygget jeg har på gjæringsdunken har IBU:113??  :bank2:

Isåfall, noe måte å redde det på? Tenkte muligens å tilsette mer spraymalt, ca 1kg løst opp i litt vann, rett i dunken, for å få OG 1087..

Nå må det også sies at jeg kokte i 2 kjeler, 3,5liter i hver(ja vet jeg trenger ny å større kjele), alt av humle og sukker/malt gikk 50/50, om det skulle ha noe å si.

Du kan sikkert koke mer vørter, kjøle ned og tilsette det - men jeg vet ikke hvor mye det vil ha å si for opplevd bitterhet. Du øker også faren for infeksjon ved å tukle med brygget nå (selv om det selvsagt er fint mulig å unngå bare man er nøye nok).

Alternativt kan du bare la det gjære slik det er. 113 IBU er bittert, men det betyr ikke at det ikke kan bli veldig godt! :sikle

Det at jeg vil ha høyere OG, er pga få mer balanse.. høy bitterhet er noe jeg liker, two captains er favoritten.

Infeksjon er ikke noe jeg vil ha, har ikke hatt noen enda.

Lurer på å bare flaske som det er, å smake om det blir godt. om det blir for bittert, så kan jeg jo blande 50/50( i glasset) med ett annet brygg jeg har stående på flaske, som bare har tørrhumle. savner bitterhet i det. får se hvordan det blir.

takk for svar ørnegård

Stormgjær er foresten i full gang, lokket til låsen fløy av akkuratt  :klovn:

Liten oppdatering, lot det bli som det ble  ;D Etter en sjekk i beersmith skal IBU være 97 (tinseth)
øsa ut ett halvtglass rett fra gjæringsbøtta(hadde da gjæret i 5 dager), og tilsatte resten med en ferdig gjæret øl (ølsett på 23 liter med 40g tørrhumle) Resultatet ble bra. smakte som en god IPA.
Nå har ikke jeg stor erfaring, men ble godt for min munn hvertfall  :biersmile: uten 50/50 blanding ble det veldig bittert. men kan sikkert bli godt til godt krydret ribbe e.l.

Har hvertfall lært noe, så går ikke på samme smellen igjen hvertfall.  :skitbra:

Isteden for å starte ny tråd, så har jeg ett spørsmål til jeg legger inn her,
I f.eks. Two captains så er det en veldig "tung" smak. hva kommer dette av? liker den veldig godt til salt mat

Olsen89 skrev:
Lurer på å bare flaske som det er, å smake om det blir godt. om det blir for bittert, så kan jeg jo blande 50/50( i glasset) med ett annet brygg jeg har stående på flaske, som bare har tørrhumle. savner bitterhet i det. får se hvordan det blir.

Synes dette høres ut som ein god ide, og som du skrev i neste post funket det bra. Eg brygget ein porter som ble alt for søt i fjor, endte opp med å blande den 50/50 med musserende hvitvin (en såkaltblack velvet) ble godt det og :)

Tilbake
Topp