Spørsmål ang kjøling av vørter....

Har prøvd meg på noen ekstraktbrygg og skal nå ta steget over til maltbrygging. I den forbindelse holder jeg nå på å lage div utstyr som trengs og har nå prøvd på diverse steder å få tak i kobberrør til å lage en kjølesløyfe. Det har vist seg at det ikke er lett. Det de har er kun palstbelagt kobberrør. Noen som har noen tips her? Bor i drammensområdet.
Diskuterte problemet med en arbeidskollega og han lurte på hvorfor jeg ikke bare brukte kjøleelementer oppi vørteren? Noen som har prøvd det?

Mulig infeksjonsfaren er stor men hvis de ligger noen minutter i f.eks. Starsan så vil vel det drepe alle bakterier?
 
takk for gode svar. Har Biltema i nærheten så da kan jeg kjøpe der. Var ikke klar over at det var så lett å få av plasten  :)
 
den funka den.
ikke så godt å se på bildet, men jeg har brukt elektrikerteip rundt kobberrøret for å få riktig diameter, slik at slangen passer på (målte med skyvelær). det ble tett med fullt trykk!
legger ved innkjøpslisten fra biltema i tilfelle noen har lyst til å kopiere.
 

Vedlegg

  • kjøler.jpg
    kjøler.jpg
    203,6 KB · Sett: 268
  • kjøler2.jpg
    kjøler2.jpg
    225,3 KB · Sett: 285
  • Innkjøpsliste - Biltema - kjøler.pdf
    47,8 KB · Sett: 84
Bare for å gi deg flere ideer om hvordan du vil lage din egen! Dette er en litt annen konstruksjon som ROBA her på forumet har laget. Syns den var så rå at jeg bestillte en til meg selv også ;)
 

Vedlegg

  • Kjøler fra Rolf.jpg
    Kjøler fra Rolf.jpg
    69,6 KB · Sett: 243
tomv: Hvor lang tid bruker den på å kjøle ned x liter vørter? Vuderer å oppgradere kjøleren min, men vil gjerne vite hvor mye tid jeg sparer før jeg velger oppsett..
 
brukte 26 min på å komme ned til 20 grader, da var tempen på vannet jeg kjørte gjennom ca. 9 grader
jeg rørte ikke, men jeg tror at det skal gå an å korte ned noen minutt ved å røre litt
EDIT: Mendgde 20L vann
 

Vedlegg

  • kjølestat.png
    11,4 KB · Sett: 202
Tilbake
Topp