Spørsmål angående herms brygging

3 kjelers oppsett. Vil stort sett brygge ale, og kanskje noen ganger pils. Ønsker et bryggeri som kan fylle 2 gjæringskar, ca 50 liter med normalstyrke 5 til 6% og kanskje 3 bøtter med svakøl. Tror jeg lander på en liten HERMS løsning, i vannkoker eller liten beholder, ref erfaringer fra @Miguel og andre.

Spørsmålet er kjelestørrelser.

Antakelser:

Kokekjele
50 liter vørter som tas med til gjæring, + 8% avdamping (4l) + headspace for kooking (6l?) + trub (8liter?)= 68 liter?

HLT
68/3 = 22 liter. Men da kan jeg ikke takle alkohilsvake øl som trenger mer skylling, og går for 30 liter, og da kan jeg bruke beer brewen til dette.

Meskekjele
Er vant med BB30 hvor en skyller med ca 1/3 av volumet. Kan jeg bruke samme formel her? 68 liter - 1/3 (skyllevann) = 45 liter, altså ca 50 liter. Men tar jeg da høyde for sterkøl, dobbel og trippel hvor det blir stor maltmengde?


De fleste anbefaler at HLT har samme volum som kokekjelen. Det kommer nok av at man varmer vannet som skal brukes i mesken også på HLT. Hvis man henter dette varme vannet en annen plass, så trenger man vel ikke så stor HLT, ellers risikerer man å måtte vente på skylling til vannet i HLT blir varmt nok, dersom man har tømt den og fyller den med kaldvann når man begynner meskingen.
 
Tilbake
Topp