Spørsmål om ekstraktbrygging.

Hei,

har brygget noen øl-set og skal ta steget over til brygging med malekstrakt. Har bestilt  inn. 3,6 kilo lys maltekstrakt og Wyeast 2278 Czech Pils (lager) (XL 125 ml).  Og  har humle saaz (250gram).
Burde jeg da ha spesialmalt også eller skulle jeg klare å lage en grei pilsner med det jeg har?
Har også 200 gram med lys spraymalt, kan jeg lage en starter av den eller er det unødvendigt når jeg har en stor gjærpakke?
Og er det lite med 125 gram humle i et brygg på 22-24 liter?

Rune_H

Det ser ut til at du har de ingrediensene som skal til for å lage en pilsner! :)

Jeg anbefaler å lage en starter, selv om gjærmengden sies å være nok til en batch på 22-24 l. Pils er følsomt for å ha nok gjær, og en gjærstarter minker risikoen for ufullstendig utgjæring. Dette kan du godt bruke spraymalten til.

125 g humle høres bra ut. Bruk ca 90 gram som bitterhumle (tilsettes ved kokestart), og de øvrige 35 gram kan du tilsette den kokende vørteren like før kokeslutt. Dette tilsammen med en god gjærstarter og et rom der du kan holde en bra temperatur (8-13 °C) vil trolig gi deg en god pils!

Rune_H skrev:
Hvordan bør blandingsforholdene i starteren vere, spraymalt-vann?

Rune_H

En vørter på 1.035 eller så burde være midt i blinken.

Edit: hvis du ikke skal gjøre det stegvis, da. Det er egentlig en bedre løsning, men mer jobb...

Edit2: Blandingsforholdet blir omtrent 0,5kg spraymalt på 3l vann hvis jeg ikke har rotet til matematikken mer enn vanlig :)

Det ser bra ut, spør du meg  :).

Kanskje ikke formlen havner midt i blinken, man kommer nokså nært og det er greit nok for en starter, vil jeg tro.

100 g spraymalt per liter starter er en vanlig tommelfingerregel. Det er i alle fall det jeg bruker. Det skulle gi en SG i starteren i området rundt 1040. Hell i 100 g spraymalt og fyll opp til en liter vann.

Gahr

Det blir vel omtrent som reknestykket mitt det. Men no ser jeg at tørrgjæra jeg skal bruke på det siste øl-set'et (skal brygge det samtidigt) har dato som går ut no i februar, burde det lages en starter av den også pga. dårleg dato? Har ikke gjort det før, men da var det bedre dato på gjæra.

Rune

Du trenger ikke lage starter på tørrgjær. Det er allerede mengder med gjærceller der. Du kan derimot rehydrere den, gjerne med litt sukker der og. Så kan du se hvor aktiv den er. Det beste er vel å evt. kjøpe en ny tørrgjær.

Ikke ha litt sukker i når du skal rehydrere gjæren.  :eek:

Dette gir osmotisk trykk som kan ødeleggen en del gjærceller. Nettopp derfor må gjærcellene rehydreres før de tilsettes vørteren. Ellers så kunne man ha tilsatt dem uten å rehydrere først.

Såklart vil jeg det  :kool:

Først bør jeg vel si hva osmose er. Ifølge Wikipedia (som er mye flinkere til å uttrykke seg en jeg er) er osmose:

[...]diffusjon av vann gjennom en halvgjennomtrengelig (semipermeabel) membran fra et område med en løsning med høy konsentrasjon til et område med en løsing av lav konsentrasjon.

Over tid vil dermed områdene på begge sider av membranen ha lik konsentrasjon av stoff som kan gå gjennom denne. Større molekyler kan derimot bli stengt ute. Cellevegger er eksempel på halvgjennomtrengelige membraner der osmose forekommer.

(kilde: Wikipedia)

Og disse celleveggene har også gjæren vår. Med sukker i vannet til rehydrering mens cellene fortsatt er altfor skjøre til å tåle litt osmotisk trykk får man problemer. Men etter rehydrering i vanlig vann vil de tåle mer og dá greier cellene seg også i vørter med en sukker-% på godt over 10 (avhengig av gjærtype).

EDIT (som svar til Rune_H): Ja. Kokt og nedkjølt vann er godt egnet til formålet. Det holder med ett kvarter. Se også anvisningene på tørrgjærposen.

Det virker som man skal drysse gjæren på sterilt vann og la den synke og suge til seg vann relativt uforstyrra. Siden tørrgjær ikke trenger noe mer luft eller andre ting for å sette igang full aktivitet.
Jeg rehydrerte en pakke Nottingham for litt siden, men jeg kokte opp en tynn blandig vørter, kjølte ned, og piska inn gjæren. Etter en halvtime begyte det å komme store fine bobbler. Men det er tydligvis unødvendig og tilsynelatende skadelig for cellemebranen  8)

Det er helt sikkert en god del gjærceller som overlever en slik maltraktering, for ellers ville det nok ikke boble :D. Men en større andel vil overleve dersom du rehydrerer i vann først. Du kan godt røre det litt med en steril teskje. Så dekker man av glasset, f eks med aluminiumsfolie, slik at det ikke havner noe skit opp i glasset.

Tilbake til første posten i tråden. Har akkurat stukket om til klarning, og smakte på. Det virker å bli et "lettdrukket" og godt øl, men er litt lyst på smak og mangler noe ettersmak. Et typisk øl som skriker etter blå himmel sol og 30+ grader. Kunne dette ha blitt bedre om jeg hadde brukt litt spesialmalt i brygget, eller er det andre faktorer som skal til?

Litt crystalmalt hadde kanskje gjort susen, samt mere humle. Men det kan jo også være slik at ganen din er blitt for godt vant :).

Tilbake
Topp