Spørsmål om endringer på wit-hefeweissen oppskrift.

Hei,
Tenker å bygge en wit om få dager og lurer på om noen har noen innspill.
Tenkte å basere meg på denne oppskriften (postet av Odland): http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3549.msg26708.html#msg26708
Jeg ønsker å nedskalere volumet til ca 10 liter ferdig brygg (skal kokes i en 10 liter kjele).
Har noen spørsmål om dette:
1. I oppskriften brukes en blanding av hvete og lys LME. Er det mulig å kun bruke hvete DME her istedet. Pga lite volum er det lett at det blir en del svinn her med 1.8kg bokser fra bryggselv, pluss at jeg har ca 1kg hvete DME fra før. Tenkte evt. å bruke ca 1.5kg hvete DME istedet (tilpasser mengde og vann for å nå ønsket OG).
2. Det brukes 2 humletyper i oppskriften, Tettnanger og Saaz. Igjen, pga av lite volum så vil det bli brukt veldig lite av hver type, så lurer på jeg kan bare bruke en av de humletypene, og evt. hvilken vil passe best?
3. Til slutt lurer jeg på om det vil være "bedre" å lage ca.9 liter (eller maks mengde jeg får i kjelen) full boil, eller vil det ikke påvirke smaken nevneverdig om jeg koker 9 liter og tilsetter 2-3 liter springvann i gjæringskaret? Hadde helst ville gjort en full boil men synes 9 liter pre-boil virker litt lite, og ny kjele er ikke innen rekkevidde riktig enda. Ønsker å sitte igjen med +- 10 liter flasket øl.
 
Endra litt på oppskrifta jeg.

Tenker nå følgende:
Batch Size: 11 liter
Boil Volume: 9 liter

1.8kg hvete LME

13g Tettnanger          - 60min
13g Saaz                  - 30min
10g Saaz                  - 0min (kokeslutt)
3-4g knust koriander  - 0min (kokeslutt)
4-5g appelsinzest      - 0min (kokeslutt)

Tilsetter så ekstra vann for å få ca.11 liter i gjæringskaret og for å nå ønsket OG.

Gjær: WLP 400 ved ca 18-20grader.

OG: 1049
FG: 1012
IBU: 15


Humletilsetningene er noe høyere enn i den opprinnelige oppskrifta, delvis for å kompensere for partial boil.
Høres dette ut som en ok skalering av oppskrifta og noe som vil gi en drikkbar wit?
 
Sjekket med Mr.Malty om hvor stor gjærstarter jeg trenger.
For 11Liter, OG 1049      - No Starter Required.

Dersom jeg økte volum til 12l, eller OG til 1050, så trengs det 1 liter starter.

Bør jeg uansett lage en starter på 1 liter når det ligger og vipper?
 
Tilbake
Topp