Spørsmål om gravity-måling

Hei!

Begynner og få ganske god kontroll på bryggeprosessen med unntak av gravitymåling. Dette gjelder både pre og post-boil, mens FG-målingen er ganske rett frem.

Føler jeg får såpass mange forskjellige målinger avhengig av hvor i prosessen jeg gjør det, og blir da i tvil om jeg i det hele tatt er i nærheten av målene.

Spiller det noen rolle fra "hvor" jeg henter prøvene til målingen? Synker sukkeret, slik at jeg får en høyere måling lenger nede i kjelen, og lavere måling oppe? Hvordan tar folk målinger generelt?

Takk for svar :)

Bruker du hydrometer eller refraktometer?

Det vil jo være forskjell på pre og post, da en del av vannet er fordampet ved post. I tillegg er det viktig at vørteren holder 20 grader (eller hva hydrometeret ditt er kalibrert ved). Bruker du et (billig) refraktometer, må dette kanskje kalibreres før hver brygging.
Ellers tror jeg målingen vil gi rimelig likt resultat uahengig av hvor du måler fra. Jeg tror vørteren blander seg såpass gjennom de ulike prosessene.

Ha 20c som utgangspunkt når du måler. Her er en omregningtabell ved andre temperaturer: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/hydrometer.html?15751130

Burde kanskje spesifisert at jeg ved hydrometermåling kjøler ned til ca 20 før jeg måler. Det samme gjør jeg med refraktometeret, men det tar jo såpass kort tid siden det er en liten dråpe.

Tilbake
Topp