Spørsmål om kontakter

Jeg driver å planlegger en koblingsboks med PIDër og releer og tenkte kanskje noen her hadde noe input om kontakter.
Jeg tenker å kunne koble opp mot 20A og det hadde vært kjekt om nettledningen og ledningen til element(ene) kunne taes av boksen.

Kontakter som man får kjøpt rundt om som tar 20A er jo like store som ølbokser.

I jobben er jeg ofte borte i militærkontakter og disse bygger mye mindre og er ofte speccet for høyere spenning og strøm enn det som er tilgjengelig i huset.
Så spørsmålet er egentlig - er det noe i veien for å bruke slike?

Til info kommer jeg i første omgang å kjøre mindre effekt på 16A kurs men det er dumt å bygge om boksen senere.

Harald

så lenge du er sikker på at Det går mindre strøm og spenning igjennom kontakten enn Det den er merket med, så burde alt være vel. 

Oddvar Demmo skrev:
Mindre kontakter og tåler mer ? merkelig, 400 Hz ?

Det er nok ikke verre enn å lage noe som er litt vanskeligere å standardisere, litt dyrere å produsere og litt mer spesialisert for et bruksområde. Legger man på at man kan bruke andre materialer og erstatte noen sikkerhetsmarginer med bedre kvalitetskontroll, så høres det ikke spesielt merkelig ut.

Så lenge spec på komponenter er over bruksområdet så er det ingen problem å bruke.
Når man ligger til grunn for utarbeiding av spec på f.eks kontakter så har de lagt inn en sikkerhetsmargin.

Og har selv jobbet med militære komponenter og de er av god kvalitet  :)

Nå var disse Neutrik kontaktene en del billigere enn Amphenolkontakter jeg refererte til.
Prisen var ikke så dum...
Har vært borte i en del Neutrik, men da innenfor en annen hobby - musikk.

De neautrik kontaktene blir brukt mye til PA anlegg og lysrigger som suger en del strøm.
Så lenge spec er over bruksområde (med unntak av sikringer) så er det mulig å bruke de.
De som er linket til elfa skal være greit å bruke til formålet ditt :)

Tilbake
Topp