Spørsmål om malt. Type Crystal og EBC?

Hei!
Jeg har nettopp kjøpt en bok om hjemmebrygging.

I denne boken er det en IPA-oppskrift fra Nøgne Ø.
Her skal man bruke en malttype som heter Crystal (20 EBC). Denne malten finner jeg bare som 120 EBC. Kan det være feiltrykk i boka?

Og hva betyr EBC?

EBC er en fargebetegnelse. Dess høyere tall dess mørkere malt.

Edit: Fargebetegnelse. Jeg har for feite fingre til å skrive på telefonen.

Jo, det har mye å si for smaken. Lysere krystallmalttyper gir ennrenere sødme, de mørkere gir en kraftigere smak av karamell og mørk frukt. Det vil være stor forskjell mellom et malt på 20 og et på 120 EBC.

ok.. jeg ser at i noen av oppskriftene står det ikke EBC i det hele tatt ved siden av malten.. hva skal man da bruke?  høy eller lav verdi?

tommys skrev:
ok.. jeg ser at i noen av oppskriftene står det ikke EBC i det hele tatt ved siden av malten.. hva skal man da bruke?  høy eller lav verdi?

Som regel vil det være mulig å slutte seg til hvilken type det er snakk om ut fra navnet på maltet. Står det bare "crystal malt" er det som regel snakk om et middels mørkt malt på rundt 120-150 EBC.

ok.. i denne oppskriften er det spesifisert med 20.. Men finner ikke denne i noen butikk, selv ikke nøgne ø sin egen nettbutikk. Har du noen forslag hvor jeg kan finne denne?

Caramalt fra f.eks. Thomas Fawcett er nær. Du finner liknende produkter fra f.eks. Castle også.

Bryggselv har noe de kaller pale crystal med 70EBC. Fortsatt ikke 20, men du nærmer deg.

http://www.bryggselv.no/products/pale-crystal-malt-70-ebc

Tilbake
Topp