Spørsmål om vannanalyse og tilsetninger

Ole Kristian Graven

Norbrygg-medlem
Har nettopp begynt bryggekarrieren og har så langt brygget 5 brygg. 4 Pilsner og 1 Belgisk Blond.
Siden jeg har eget vann fra egen brønn som blir renset i ett stort kullfilter og så gjennom ett avkalkningsfilter og til slutt ett UV-filter. Ville jeg finne ut av hva som var i vannet og fikk utført en vann analyse. ( Mer om hvor osv til slutt)

Har nå mottatt analysen. Men da melder jo spørsmålet seg om hva man skal tilsette og hvor mye osv.
Har sett litt rundt på diverse kalkulatorer men ikke blitt så alvorlig mye klokere.

Så da stiller jeg spørsmålet her i stedet. Om noen har noen velmenende råd og vink å komme med i forhold til verdiene som analysen viser.

Og til slutt.
Jeg sjekket mye rundt her i Norge på å få analysert vannet og den billigste prisen jeg fikk var ca 2500,-
Siden jeg ikke er ukjent med å handle med det store utland så valgte jeg derfor å sjekke nettet og kom over www.Wardlab.com i USA.
De har en egen analyse for ølbryggere til den nette sum av $25USD.
Etter å ha sendt dem en mail fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem å ta imot vann til analyse fra meg.
Så da var det bare å fylle en tom 1/2 liters flaske, tape godt igjen over korken og sende den til USA.
Totalt med frakt og pappeske fra posten kom denne analysen da på 400,- NOK.

Så om det er flere som trenger analyse av vannet sitt er det bare å sende en mail til dem, registrere seg og så sende avgårde vannet :)20170402_224928.jpg 20170402_224928.jpg
 
Sist redigert:
Det var jo masse bikarbonat igjen, passer til stout. Men du trenger litt mer kalsium for sunn gjæring, du kan kjøpe kalsiumklorid og bruke brewersfriend-kalkulatoren. Ellers bør du gjøre noe med vannet for de lysere ølsortene, revers osmose kanskje. @FinnBerger kjøpte utstyr, men vet ikke om han har brukt det.
 
Anbefaler å kjøpe fosforsyre og noen doseringssprøyter fra apotek. Jeg vet Petit at har 1L fosforsyre, det varer dritlenge.
 
Er egentlig rart at det skulle være så hardt vann siden det går igjennom ett stort avherdingsfilter allerede.
Og i følge PH-Strips som måler hardhet kjøpt på en bryggebutikk så skifter den ikke farge i det hele tatt....
Kan det være noe annet i vannet som drar PH verdien oppover ??
 
Først bare til orientering, ppm=mg/L.

Du har en del natrium i vannet ditt, som skyldes at du bruker et natriumsalt i avkalkingsanlegget ditt. Kalsium (som du ønsker litt av) byttes ut med natrium (som du ikke ønsker særlig mye av). Fint for oppvaskmaskinen, men ikke akkurat det du ønsker i bryggesammenheng, altså. Heldigvis er du lav på sulfat, slik at du kan tilsette kalsiumsulfat for å sikre at du får nok kalsium, uten at det blir for mye klorid.

Du burde klare deg fint med litt kalsiumsulfat/klorid, og forsforsyre som det foreslås over. Akkurat nå har du 5/1 klorid-sulfat-ratio. Ønsker du f.eks mer humlet profil, må du kjøre på med både litt kalsiumsulfat og kalsiumklorid. Er det lett for deg å kjøre bypass på avkalkingen? I så fall ville jeg vurdert å kjøre bypass og ta en prøve av dette. Det kan hende det blir FOR mye kalsium, men kjekt å vite om du faktisk kanskje kan bruke bypass-vann til bryggingen. Så slipper du natriumet. Ulempen kan imidlerid være at du får så mye kalsium at du ikke kan tilsette mer for å øke sulfat og klorid. Så litt pros and cons her.

Når det gjelder pils, så er hovedproblemet ditt at du er høy på karbonat og natrium. Tror ikke natriumet er noen krise her, og karbonat tar du med fosforsyre. Skal være mulig å beregne hvor mye, men tar det ikke på sparket. Du trenger veldig lite salttilsettinger for å brygge en pils med det vannet du har, og i all hovedsak er det snakk om en gram eller to av hhv kalsiumsulfat og kalsiumklorid for å sikre nok kalsium.
 

Vedlegg

  • upload_2017-4-3_10-32-7.png
    upload_2017-4-3_10-32-7.png
    48,4 KB · Sett: 20
Er egentlig rart at det skulle være så hardt vann siden det går igjennom ett stort avherdingsfilter allerede.
Og i følge PH-Strips som måler hardhet kjøpt på en bryggebutikk så skifter den ikke farge i det hele tatt....
Kan det være noe annet i vannet som drar PH verdien oppover ??

Vannet ditt er ikke hardt i det heletatt. Det inneholder ikke kalsium og magnesium, som er målet på hardhet. Men det er litt alkalisk, og det skyldes bikarbonat, HCO3. Bikarbonat presser du ut av vannet som CO2 hvis du tilsetter syre, og dermed faller pH.
 
Takker så mye for oppklaringen AndyHagen :)
Da gir det litt mening oppi hodet :)
Ja jeg kan fint ta ut vann før filterene da jeg har egen kran på trykktanken i kjelleren.
Men da går jeg utenom også kullfilteret og UV filteret
 
Tilbake
Topp