Spørsmål til Dry Hopping og IPA

Øystein B

Norbrygg-medlem
Hei,
Har fulgt med på forumet en stund og brygget en del brygg etter resepter funnet her på forumet.
Tenke nå å prøve meg på en IPA med Dry Hopping. Siden jeg ikke har gjort Dry Hopping før så har jeg spørsmål til dette.
Jeg tenkt å legge både blomst og pellets i humle poser under sekundær gjæring. Er det OK?
Kan det også være en ide å fryse ned humle i poser før sekundær gjæring for å sikre at det ikke blir infeksjoner?
Noen som har synspunkter til dette?

Legger også ved resepten jeg har tenkt å bruke. Hvis noen har synspunkter på denne så er jeg taknemmelig på tilbakemeldinger!

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          80.00    Wort Size (L):    80.00
Total Grain (kg):        20.00
Anticipated OG:          1.059    Plato:            14.56
Anticipated EBC:          16.3
Anticipated IBU:          59.6
Brewhouse Efficiency:      75 %
Wort Boil Time:            60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%    Amount    Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
90.0    18.00 kg.  Pale Malt(2-row)              Great Britain  1.038      7
  5.0    1.00 kg.  CaraMunich 40                France        1.034    61
  5.0    1.00 kg.  Dark Wheat Malt              Germany        1.039    15

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount    Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
192.00 g.    Cascade                          Whole    6.80  46.6  60 min.
96.00 g.    Cascade                          Whole    6.80  6.2  15 min.
64.00 g.    Centennial                        Pellet  10.00  6.7  15 min.
80.00 g.    Amarillo Gold                    Pellet  9.30  0.0  0 min. Dry Hopping i sek gjæring
80.00 g.    Cascade                          Whole    6.80  0.0  0 min. Dry Hopping i sek gjæring

Yeast
-----

White Labs WLP051 California Ale V

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Start mash 56*c - ramper opp til 67 grader iløpet av 30 min. mesker så 45 min på 67 grader.

Mvh Øystein

Tørrhumling er ukomplisert. Du trenger ikke pose, men kan bruke det om du vil. Uten pose vil pellets etter hvert synke til bunns (iallfall om du kjøler ølet ned), mens blomst vil holde seg på toppen. Infeksjon fra tørrrhumling er ikke noe å bekymre seg for, men jeg ville alltid oppbevart humle i fryseren uansett, for holdbarhetens skyld.

Jeg ville brukt en del humle ved kokeslutt i tillegg til alt det andre, ellers ser oppskriften god ut.

Et tips for at humleblomsten ikke skal flyte for mye på toppen og ikke komme i kontakt med ølen er å ha dem i en pose sammen med noe med litt tyngde i.
F.eks klinkekluer eller stålbestikk. Disse bør forøvrig kokes først, og det kan du gjerne gjøre med posen også.

Har hørt at klinkekuler ikke er så bra å bruke. Men stålbestikk er uproblematisk sålenge mang gir det en solid runde med starsan e.l.

Mulig at du kan gi på litt mer på tørrhumlingen enn 160g når du brygger en 80l batch.
Tørrhumlet selv en IPA på 18,5L med 40g citra. Da jeg smakte på den da jeg tappet på fat syntes jeg at det var for lite humlekarakter for en IPA.
Dette var min første IPA, og første forsøk på tørrhumling. Jeg kan si at den havnet imellom en APA og AIPA. :)

Hadde jeg vært deg, hadde jeg droppet humlepose og slengt alt i IPA'en, og rørt forsiktig om.
Ved bruk av humleposer får man redusert kontaktflate med ølet.

Av hva jeg også har lært dreper man ikke bakterier ved å fryse f.eks. humle.

Aleksander_B skrev:
Har hørt at klinkekuler ikke er så bra å bruke.
Vi har brukt klinkekuler flere ganger uten å merke noe problemer (betyr ikke at det ikke er noe, men har ikke merka noe så langt.)
De vi bruker er av glass og det bør vel være sikkert?

Aleksander_B skrev:
Hadde jeg vært deg, hadde jeg droppet humlepose og slengt alt i IPA'en, og rørt forsiktig om.
Ved bruk av humleposer får man redusert kontaktflate med ølet.
For blomst får du vel minst like god kontaktflate om du bruker pose for å få dem ned i ølet enn om de ligger og flyter oppå?
For pellets derimot er jeg hlt enig i at poser er unødvendig.

Aleksander_B skrev:
Av hva jeg også har lært dreper man ikke bakterier ved å fryse f.eks. humle.
Helt korrekt, ut fra det jeg kjenner til også.

Brukte 300 gram humle pellets til tørrhumling på min siste IPA (50L) og dommerne i NM klaget over lite humle aroma. (brukte 1 kg tot. på brygget)

Brede skrev:
Brukte 300 gram humle pellets til tørrhumling på min siste IPA (50L) og dommerne i NM klaget over lite humle aroma. (brukte 1 kg tot. på brygget)
Bortskjemte dommere kaller vi det  :skitbra:

Tilbake
Topp