Spraymalt på Europris

Hei
Ser de selger spraymalt på europris til 74 kr kiloen, denne inneholder druesukker.
Har noen prøvd å lage gjærstarter av denne? Tror på pakken står det smaksforsterker, ikke spraymalt.
Dette er ikke mye billigere en bryggebutikker, men slipper å bestille bare løpe å kjøpe... Kanskje noen har erfaring?
Har akkurat begynt å lage starter til mine brygg med stort hell.. :yes:
 
Den er 50/50 spraymalt og druesukker, og anbefales ikke til gjærstarter.
Men jeg bruker den som tilsetning med hell hvis jeg vil øke OG.
 
Blåse litt liv i denne tråden igjen
Om jeg trenger å lage en starter og har som eneste mulighet der og da å handle på europris,er det håpløst å bruke Beerkit Enhancer som de selger på europris i en gjærstarter eller kan det brukes til nøds?
Hva blir resultatet/konsekvensen?
 
Da kjøper du vørterøl på rema,coop., o.l ,mye bedre det.. eller Moss malt ekstrakt også på rema..
Vørterøl kan du bruke uten å koke,kjøp antall liter/dl du trenger til starteren...
Vørterøl har en OG på 1.040 vist jeg ikke husker feil..
 
Dersom beerenhancer posen ikke ikke er for mye ristet så vil ikke DME og sukker være helt blandet. Sukkeret er hvitt og DME (ekstraktet) litt gyllent på farge. Er du forsiktig så klarer du å ta ut kun DME'en fra posen...(har gjort dette selv i nødstilfelle)
 
Bruk vørterøl, det funker som bare det. Problemet med brewenhancer er druesukker. Hvis gjæren blir bortskjemt med den type sukker reflekterer den dårligere når den får tyngre malt sukker å jobbe med.
 
Frys ned en eller to 1,5L plastflasker med vørter etter neste brygg. Holder seg særdeles lenge i fryseren
 
Det beste er vel bare å meske et lite brygg med malt uten humle og gi det et lite oppkok på 10 minutter,fordele det i plastflasker og så fryse det ned. Ta opp den mengde vørter det trenges til starter ca.1 døgn i forveien.
 
Tilbake
Topp