St Peter ruby red ale

Hei,

Har satt en bøtte med St Peter Ruby red ale fra bryggselv. Brukte fremgangsmåten til craig på YouTube. Nå er det gått ca 1,5 dag og gjæringen har endelig startet. Noen som har brukt denne pakken før og har erfaring med temperatur under gjæring?

Jeg brukte den gjær som fulgte med i pakken. Skulle jeg kjøpt ny gjær?
Står i kjeller der det er 18 grader i rommet.

Mvh Geir Inge


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Jeg vet ikke hvilken gjær som følger med.
Men 18 grader romtemperatur blir nok litt varmt for øltypen ihvertfall. Red ale gjæres som oftest ved lavere temperaturer.
Murphy' red er tilogmed gjæret på lagergjær.
 
Takk for svar. Det stod ikke så mye på gjær pakken. X TBB 6g yeast

Regner med et er ale gjær siden det heter ruby red ale. Nå er det rundt 16 grader i kjeller rommet hvor dunken står. Satser på det er ok :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Har brygget denne ølen selv med medfølgende gjær ved 18 grader med godt resultat. Smaker svært godt, og den pakken med "hop enhancer" eller hvadetnåer, gjør at ølet blir løftet noen hakk over hva som er normalt å forvente av ekstraktøl. Synes det var kjempegodt jeg, og jeg brygger vanligvis allgrain.
 
Det var godt å høre at du ble fornøyd med settet  :skitbra:

Det er ca 16-17 grader i rommet nå. Sikkert fin temp.
Flasket du etter 14 grader? og var det klart etter 14 dager på flaske? Husker du hva du fikk i FG?

Mvh Geir Inge
 
FG var på rundt 1.012-1.014 ett sted. Jeg flasket ikke ølet, og det gikk rett på fat. Det var godt etter 14-20 dager! :)
 
Har nå gått 15 dager og jeg målte FG til 1.017. Synes det var litt mye. Skal jeg la det stå en uke til og håpe det hjelper? Det er liv i gjærlåsen enda.  :jaha:
 
Tilbake
Topp