st. peters india pale ale flytenede malekstrakt

hei jeg skal sette dette settet i kveld og lurer på noe i bruksanvisningen står det at lokket skal være løst på. stemmer dette skal jeg ikke bruke sånn førr å ha på toppen for å stoppe oksygen for å komme inn
 
Jeg lar lokket alltid ligge løst på mine kar. Jeg har låsen i hullet, men det er mest for å tette igjen hullet. Noen dekker det med plastfolie. Låsen er der ikke for å hindre oksygen i komme inn (gjæra trenger og liker oksygen), men for å hindre insekter og møkk i å finne veien til ølet.
 
Er helt fersk, og har kjøpt det samme settet.
Skal hele gjæringen i gjæringskaret foregå uten tett lokk under hele gjæringsforløpet på dette settet?

Kosl
 
Det er ikke noe krav; det går helt fint å "kneppe" lokket på, også. Velg selv. Jeg gjærer med løst lokk, fordi jeg tror det minsker faren for at det gjærer over.
 
Blir øl ut av det uansett om det gjæres med eller uten lokk/gjærlås mao.?
Er ikke fare for infeksjon da?
Målte OG mellom 1038-1039, er det et greit utgangspunkt?

Forøvrig takk for kjapt svar  :skitbra:
 
Når jeg brygget mitt st.peters ipa sett så endte jeg opp med OG på 1049. og FG på 1010. (gjæret i 14 dager)
Smaken på settet er veldig bra, men husk å karbonere det skikkelig. Ikke bare de få dagene som står på bruksanvisningen.
jeg brukte 6gr sukker pr liter øl i en sukkerlake og etter 1 uke så var det fortsatt lite futt i det. lot det stå i 14 dager og da blei det greit.
 
Oy, ja OG på 1049 er jo en stor forskjell, bør jeg tilsette spraymalt feks?
 
kosl skrev:
Blir øl ut av det uansett om det gjæres med eller uten lokk/gjærlås mao.?
Er ikke fare for infeksjon da?
Nei, CO₂-gassen som siver ut hindrar bakterievekst eller inntrenging i karet. Ein må i all infeksjonsfrykta ikkje gløyme at CO₂ er ein giftig gass. Gjæren er din venn, ikkje berre gjærar den så valdeleg at den gjer kål på mykje, den produserar også CO₂ og alkohol som til og med kan ta knekken på oss... Brygging i opne kar er ekstremversjonen av dette, co2-en dannar eit giftlokk som held organismane ute.
 
Bør jeg tilsette spraymalt feks.? hvor mye evt.?
Var jo en lav OG etter det jeg skjønner, når FG skal ligge på ca. 1014<?
 
Smakte på brygget i går, og det smakte nesten ingen ting - kommer smak og aroma etterhvert?
Gjærer forøvrig fortsatt med en OG på 1020 - så det er jo ikke ferdig.
 
Jeg syntes selv at det ikke smakte så mye under prosessen, men tålmodighet er bra å ha :)
jeg flaska det når det hadde kommet ned til 1010 og det tok ca 14 dager, tok en offisiell smak på det på lørdagen som var og det smakte veldig godt.
Ganske lik smak som IPAn til Hansa. Bortsett fra at jeg hadde ikke fått til karboneringen helt skikkelig (skulle hatt bittelitt mer kullsyre), så mitt var litt tammere enn Hansa sin som vi også smakte på.

Skulle jeg ha brygget det igjen så hadde jeg også tørrhumlet det litt for å få en friskere humle smak.
 
Tilbake
Topp