Standard/ordinary bitter

Prøver å friske opp en gammel tråd. Jeg har tatt opp brygging etter et par-tre år med veldig lite aktivitet. Ordinary, evt best bitter er blant mine favorittøl, og jeg vil gjerne prøve meg på en runde nå. Har brygget noen ESB-er tidligere, og har stort sett vært greit fornøyd, men vil gjerne havne ut litt svakere, f eks i overkant av 4% - og også lysere, helst uten at fyldigheten forsvinner. Med lysere mener jeg også smaksprofil, dvs ikke for mye dadler/fiken, hvis det gir mening.
Så har jeg noen begrensninger:
- vil helst bruke tørrgjær (har rører og alt av utstyr til starter, men syns det blir mye styr)
- kjøper maltet fra Brewshop, som ikke fører de særeste malttypene - men har Thomas Fawkett og Castle Maltings (samt Bonsak, selvsagt)

Kan temperaturstyre, vannjusterer alltid. Kverner selv. Brygger på GF, batcher på ca 23 liter.

Noen som har forslag til oppskrift, evt noen prinsipper som kan hjelpe meg på vei?
Vel, KISS trur jeg er vesentlig her:). Pale malt og litt krystallmalt. East Kent Golding + Fuggles til humlinga. Balansert salting, eller litt overvekt av sulfat. Jeg ligger langt unna "burtonizng". Start gjæringa litt lavt (17 grader), og la den stige til 20 grader etter hvert.

Det er tynt med tørrgjæralternativer, synes jeg. Verdant er kanskje det beste, om du vil ha en gjær som kan sette litt preg på ølet - men den skummer helt jævelig, så vær forberedt på å bruke blow off. Ellers er vel Nottingham en gjær som gir et mer nøytralt preg. S-04 melder seg vel også på.
 
Jeg gjærer Nottingham fra 15 ℃ til 22 ℃ over 300 timer. Synes det gir en balansert profil. Krever Ramping (STC1000+).
Nerd: STC øker temp 0,006 ℃ hvert 15 min, men du trenger kun oppgi start + slutt temp + tid, altså tre parametre
 
Er veldig godt fornøyd med Nottingham nede ved 15C i ESB. Verdant har jeg masse av, men bare trøbbel med den. Vil alltid ut av tanken selv under trykk..
Grunnet ryktet om at Verdant var en gjær med veldig sterk utferdstrang, valgte jeg å bruke en plastbøtte. Gjæret "åpent", hvor lokket ligger på men ikke forsegles. Min far klager hver-eneste-gang på at det ikke er aktivitet. Litt uenig med dette flotte skumlaget.

received_651191723671370.jpeg

Det har gått veldig fint med 26L i 2 batcher, begge har holdt seg på dette nivået. OG på 1.040 og 1.043, gjæret på 18-19°C, så Verdant kan oppføre seg pent, i omgivelser som tillater dette.
 
Grunnet ryktet om at Verdant var en gjær med veldig sterk utferdstrang, valgte jeg å bruke en plastbøtte. Gjæret "åpent", hvor lokket ligger på men ikke forsegles. Min far klager hver-eneste-gang på at det ikke er aktivitet. Litt uenig med dette flotte skumlaget.

Vis vedlegget 64340

Det har gått veldig fint med 26L i 2 batcher, begge har holdt seg på dette nivået. OG på 1.040 og 1.043, gjæret på 18-19°C, så Verdant kan oppføre seg pent, i omgivelser som tillater dette.
Den har holdt seg i skinnet her på Hadeland de siste par gangene.
 
Tilbake
Topp