stans i gjæring

Roar A

Norbrygg-medlem
Hei!
Brygget på lørdag 3/3 en American Brown ale OG på 53 tilsatte to pakker tørrgjær som var godt rehydret. Gjæringen startet allerede etter 8-9 timer. Og det gjæret voldsomt i 3 dager, så var det bråstopp og alt skum på toppen forsvant og det er helt dødt i gjæringskaret. Hva kan skjedd og hva kan jeg forsøke å gjøre? Er det noe poeng å prøve å tilsette ny gjær?
Mvh Roar A

Us 05 du brukte. Den kan gjære fort og brutalt.  Bare la den stå i 14 dager alt sikkert ok. I hvilke temp står den i

den sto først i 15 timer på 20 grader så ble den flyttet til 17,5-18 grader

Jeg har bare brukt den gjæren noen få ganger med det samme resultatet,
Tror den gjæren kan gjære avkok fra stiftemaskiner!!, så her er det nok bare å vente, måle så flaske/fate.. :brygging:

Roar A skrev:
den sto først i 15 timer på 20 grader så ble den flyttet til 17,5-18 grader

Dette må jeg få spørre om? Jeg har oppfattet at man skulle begynne gjæringen litt kaldt, og så sette det litt varmere etter en stund? Jeg har et ekstraktbrygg på gang som ble satt til gjæring i 18 grader med Nottingham tørrgjær, det ploppet veldig jevnt etter 8 timer og hadde en fin craus etter et døgn. Etter 3 dager satte jeg den på 22 grader og ploppingen avtok ganske fort, etter 2 dager der plopper det nå med 90 sekunders mellomrom. Men det var et lett øl med OG på 36, da går det vel fortere ut?

Tilbake
Topp