Star san for gammel?

Skal desinfisere flasker nå og star san løsningen min er blitt "cloudy". Jeg mener å ha lest at star san løsning blir slik når den har mistet sine egenskaper for desinfisering. Men kan ikke finne dette igjen.

Stemmer dette?

Mvh.
Frode
 
Det er pH-en som bestemmer om den funker eller ikke. Har opplevd at den har blitt uklar 2 sekunder etter den har blitt utblandet. Enten lage deg ny eller sats på at det går bra. Jeg hadde gått for det første alternativet.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Skal desinfisere flasker nå og star san løsningen min er blitt "cloudy". Jeg mener å ha lest at star san løsning blir slik når den har mistet sine egenskaper for desinfisering. Men kan ikke finne dette igjen.

Stemmer dette?

Mvh.
Frode

Det stemmer, når pH kommer over 3,5 blir den uklar og er ikke desinfiserende lenger.
Så tøm ut og bland på nytt.
 
Vet/har du målinger på dette Amarillo?
Ser at flaska jeg kjøpte i januar i år gir grå blanding ganske raskt (timer). Tror ikke det er urenheter som forårsaker dette og det var annerledes det første halvåret.
Har brukt en og samme sprayflaske frem til midten av september. Like klar og fin til siste pumpenikk. Fylte den opp igjen og dagen etter var den blitt grå.
Ferskvare også som konsentrert?
Når man ikke har mulighet til å måle ph, blir det en risikosport å prøve å mikse så sterkt at den ikke blir grå?
 
Jeg hadde dette problemet når jeg begynte å bruke star-san, blandingen ble noen ganger uklar. Men det gikk over, etterhvert kunne blandingen stå i ukevis og være like klar. Jeg tenkte det var fordi jeg brukte de samme flaskene å blande på, at de var urene i starten. Men jeg ser du har opplevd det motsatte, så jeg vet ikke hva det skyldes. Jeg tror konsentrert star-san holder seg nærmest uendelig så jeg tror ikke det er problemet.

Her er hva John Palmer skriver om star-san:

"Star San is an acidic sanitizer from the makers of PBW and was developed especially for sanitizing brewing equipment. It requires only 30 seconds of contact time and does not require rinsing. Unlike other no-rinse sanitizers, Star San will not contribute off-flavors at higher than recommended concentrations. The recommended usage is one fluid ounce per 5 gallons of water. The solution can be put in a spray bottle and used as a spray-on sanitizer for glassware or other items that are needed in a hurry. The foam is just as effective as immersion in the solution. Also, the surfactant used in Star San will not affect the head retention of beer like those used in detergents.

Star San is my preferred sanitizer for all usages except those that I can conveniently do in the dishwasher. A solution of Star San has a long usage life and an open bucket of it will remain active for several days. Keeping a solution of Star San in a closed container will increase its shelf life. The viability of the solution can be judged by its clarity; it turns cloudy as the viability diminishes."

Jeg ville prøvd en sterkere konsentrasjon, ifølge det som står over skal ikke det gi noen usmak.
 
Takk Amarillo.
Da er en miks med dobbel konsentrasjon kommet i et kar.
Blir det bedre får jeg gi det som "Starsaneres" god tid til å renne av.
 
Star San blir klar igjen fordi den bunnfeller. Jeg ville skylt grundig ut av gjæringskaret dersom det skjer.
 
Jeg hadde dette problemet når jeg begynte å bruke star-san, blandingen ble noen ganger uklar. Men det gikk over, etterhvert kunne blandingen stå i ukevis og være like klar. Jeg tenkte det var fordi jeg brukte de samme flaskene å blande på, at de var urene i starten. Men jeg ser du har opplevd det motsatte, så jeg vet ikke hva det skyldes. Jeg tror konsentrert star-san holder seg nærmest uendelig så jeg tror ikke det er problemet.

Her er hva John Palmer skriver om star-san:

"Star San is an acidic sanitizer from the makers of PBW and was developed especially for sanitizing brewing equipment. It requires only 30 seconds of contact time and does not require rinsing. Unlike other no-rinse sanitizers, Star San will not contribute off-flavors at higher than recommended concentrations. The recommended usage is one fluid ounce per 5 gallons of water. The solution can be put in a spray bottle and used as a spray-on sanitizer for glassware or other items that are needed in a hurry. The foam is just as effective as immersion in the solution. Also, the surfactant used in Star San will not affect the head retention of beer like those used in detergents.

Star San is my preferred sanitizer for all usages except those that I can conveniently do in the dishwasher. A solution of Star San has a long usage life and an open bucket of it will remain active for several days. Keeping a solution of Star San in a closed container will increase its shelf life. The viability of the solution can be judged by its clarity; it turns cloudy as the viability diminishes."

Jeg ville prøvd en sterkere konsentrasjon, ifølge det som står over skal ikke det gi noen usmak.
Var akkurat dette jeg var ute etter. Takker så mye. Lagde meg ny star san løsning for tappingen i kveld.
 
Dette var nedslående lesning. Min starsan blir grå etter 2 sekund. Har brukt den på mange brygg.

Ølet har blitt ok. Ingen tegn til infeksjon så vidt jeg kan merke.

Flasken er ca 1 år gammel.
 
Det er jo også folk som opplever at starsanen blir tåkete etter 15 sekunder.

Målte min tåkete starsanløsning igår til 2.3.
 
Det er jo også folk som opplever at starsanen blir tåkete etter 15 sekunder.

Målte min tåkete starsanløsning igår til 2.3.
Har også opplevd dette, nesten "ubrukt" Starsan-løsning som ble tåkete omtrent på dagen, mens den jeg har bak meg nå er godt brukt og har stått over en uke men er helt klar og fin... det henger ikke helt på greip alltid at tåkete = ubrukelig, delvis bekreftet av en random internet hero her:
http://www.homebrewtalk.com/f11/star-san-cloudiness-lab-report-103337/
 
Hvet noen om det er noen miljøfaktor som spiller inn. Jeg har et gjæringskar som jeg oppbevarer star san løsningen i. Skal den stå mørkt, tørt, varm kaldt?? Hva er det som får phen til å endre seg uten at luft eller væske blir tilført? Folk har jo målt tåket star san til ph under 3. Det slår jo bena under det John Palmer skriver.

Da er jeg egentlig tilbake til mitt oprinnelig spørsmål. Er tåkete star san ubrukelig?
 
Hvet noen om det er noen miljøfaktor som spiller inn. Jeg har et gjæringskar som jeg oppbevarer star san løsningen i. Skal den stå mørkt, tørt, varm kaldt?? Hva er det som får phen til å endre seg uten at luft eller væske blir tilført? Folk har jo målt tåket star san til ph under 3. Det slår jo bena under det John Palmer skriver.

Da er jeg egentlig tilbake til mitt oprinnelig spørsmål. Er tåkete star san ubrukelig?
Kvifor skal ein lagre ferdig utblanda starsan ? Er då ikkje den kostnaden å blande nytt når ein skal bruke det. ? Og dette er faktisk ein Sunnmøring som meiner.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Er ikke fordi jeg skal på død å liv skal lagre ferdig utblandet starsan. Når jeg lager 10 liter og bruker kanskje 4 liter så er jo det greit å spare de siste 6 literne til neste gang en trenger star san. F.eks fra brygging til flasking.
 
Blander på 5 liters kanne når me treng det. Blander nytt når den er tome. Bruker ikkje oppatt det vi bruker brygge dagen. Då går det fort 10 liter ferdig utblanda i sluken etter brygginga.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Sjekk pH, alt annet er vill gjetning. Og ikke anbefalt å blande sterkere enn heller, faktisk vil virkningen være dårligere hvis den er sterkere..det gjelder alle typer syrer/baser, sterkt er ikke nødvendigvis det beste, alt avhenger av bruken.
 
Kvifor skal ein lagre ferdig utblanda starsan ? Er då ikkje den kostnaden å blande nytt når ein skal bruke det. ? Og dette er faktisk ein Sunnmøring som meiner.

frå min HTC "smart-tellefon "

Det er praktisk.

Skal jeg sanitere vintyven for å ta måling lar jeg den bare bade i fatet med starsan jeg har stående. Skal jeg sanitere den store skjea jeg bruker til topcropping er det bare å hive den i. Skal jeg sanitere heverten før tapping som har ball-lock kobling i andre enden kobler jeg bare til fatet og resirkulerer litt med heverten. Skal jeg sanitere et gjæringskar før pitch heller jeg bare starsan fra fatet oppi, og så tilbake igjen når jobben er gjort. Und so weiter.
 
Tilbake
Topp