Starsan i fat over tid?

Leste tilfeldigvis i en nettbutikk at starsan kan skade fat og at det ikke bør være der i mer enn noen timer!
Når jeg vasker fat har jeg litt starsan i og trykksetter for å kjøre gjennom stigerør og tappekran og lagrer fatet med restene fremdeles i. Når jeg syntes jeg har samlet opp nok tomme fat fyller jeg et helt opp med utblandet starsan og bruker co2 til å flytte over til neste fat for å ha så og si kun co2 i fatene. Det vil alltids være noen dråper starsan igjen i fatene.

Hvordan gjør dere det? Har dere opplevd problemer med å ha starsan eller lignende på fat over tid?

Her er det butikken skriver "Bruk av Star San og tilsvarende syrebaserte skyllemidler som inneholder fosforsyre, selv i lave konsentrasjoner, kan over tid påvirke stålet negativt hvis det blir værende i kontakt med det. Dette fortsetter å etse overflaten, svekker passiveringslaget som beskytter stålet. Den syrebaserte løsningen kan oppbevares i fatet i noen timer, men deretter bør du skylle med rent vann."

Har gjort samme prosedyren på mine fat, har alltid en 1/2 liter starsan på fatene etter rengjøring, de kan stå med det over tid, helt til de fylles opp med starsan og purges, overføres til neste fat før bruk. Har gjort dette siden 2018, ikke sett noe på mine fat ennå.

Har også hatt starsan over meget lang tid i fat, vil tro det er like mye syre i colakonsentratet de var laget for i sin tid.

Jeg fyller opp med utblandet starsan etter vask og lar de stå til jeg skal fylle med nytt øl. Det kan ta flere måneder, alt etter som. Presser ut starsan med co2 rett før fylling. Aldri opplevd det som problematisk

Kan hende du har lest det hos nettbutikker som selger fat i plast eller liknende? Corneliusfat ble originalt brukt til å oppbevare bruskonsentrat (tenk cola osv.) i restauranter. Coca-cola/pepsi osv. bruker fosforsyre for å gjøre brusen sur. Det gjør star san også + noe ekstra greier. Utvannet star-san er nok ikke noe problem. Jeg har hatt utblandet star-san i noen av mine fat i årevis uten at det har sett ut til å ha tatt skade av det.

Jeg har også hatt fat stående ubrukt med StarSan i årevis når de har havnet bakerst i boden, uten å se noe til problemer. Så betyr ikke "virket for meg noen ganger" at det er en god ide.

Men støtter Hallstein i at dette er såpass svak syre at det rustfrie stålet bør tåle det.

Tilbake
Topp