Starter avkom

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Det er jo begrensninger på hvor lenge man kan høste gjær, men hvor lange kan man holde på å sette av gjær fra en starter?
 
Det er jo begrensninger på hvor lenge man kan høste gjær, men hvor lange kan man holde på å sette av gjær fra en starter?
Det er et interessant spørsmål som jeg aldri har sett noe svar på. Men starterprosessen er nok vesentlig mer skånsom enn en vanlig gjæringsprosess: lav OG, lite alkohol. ingen humle, ideell temperatur. Så stresset på gjæren er mindre, og dermed skulle det etter teorien bli færre mutasjoner. Og det igjen skulle tilsi at du kan kjøre en god del flere sykluser enn om du baserer deg på å gjenbruke gjær fra bryggene dine.

Jeg veit ikke om det er noe poeng i å prøve å gjette hvor lenge du kan holde på. Du vil merke at gjæren begynner å arbeide dårligere når du har holdt på for lenge.

Men det finnes jo en annen fare enn at gjæren får dårligere egenskaper etter hvert; forurensning er i lengden vanskelig å unngå. Så det kan hende det er det problemet som slår inn først, og stopper deg.

Jeg har en slurvete praksis med dette, så jeg har aldri vært i nærheten av å holde en gjær gående så lenge som jeg burde ha kunnet.
 
Tilbake
Topp