Starter for kald gjæring

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en Urquell-kloning med ca 23 liter vørter i gjæringskaret, og har kjøpt 2 rør WLP800. Tenker å gjære i kjøleskap på 9-10 grader, og tenker å lage en starter. Jeg har noen spørsmål jeg er takknemlig for å få svar på:
1. Bør jeg starte starteren på ca 20 grader til den er i gang, og derpå kjøle den ned til den temperaturen vørteren kommer til å ha ved gjæringsstart - ca 10 grader?
2. Er det mulig å anslå ca hvor lenge gjæringen vil gå?
3. Er det slik at jeg bør ta ølet ut av kjøleskap etter 2/3 gjæringstid, og heve temperaturen noen grader for å få en diacetyrest (Ref spørsmål 3)
4. Er 10 grader C er grei temp for WLP800?

1. 20-25C er helt fint og anbefalt
2. Standard er ca 3 uker på 9-11C. Diacetylrast hvis nødvendig, 16-18C. Hurtiglager gjæres lavt i 5 dager 9-11C, deretter opp til 16-18 over 3-4 dager, gjære ut på denne tempen. Tar ca 2 uker.
3. Litt gjæravhengig og litt vørteravhengig. Les om gjæren og lukt/smak 2/3 ut i gjæringen.
4. 10-11 er fin temp. Pitch gjerne gjæren et par grader under dette (samme temp starter/vørter)

PS! Ta i på starter - gjerne 3l til de 2 rørene. Og bra med O2 i vørter så blir det knall øl :)

PPS! Bruk gjerne en del syre i mesken. Jeg synes pils på norsk vann blir litt emmen uten.

PS! Ta i på starter - gjerne 3l til de 2 rørene. Og bra med O2 i vørter så blir det knall øl :)

PPS! Bruk gjerne en del syre i mesken. Jeg synes pils på norsk vann blir litt emmen uten.
Syre i mesken - den var ny! Syre i hvilken form, og hvor mye til ca 23 l vørter?

Melkesyre eller fosforsyre er det vanlige. 5-15ml avhengig av oppskriften din (forutsatt 75% styrke) :)

Tilbake
Topp