Starter på wyeast?

Hei. Har aldri brukt wyeast før, fikk tilsendt feil :mad:. Er det bare å aktivere den og pitche i en starter når posen har blåst seg opp?

Off topic: har kun positive ting og si om bryggselv, men, har fått feil produkter opptil flere ganger. Andre som har opplevd det samme eller er det kun jeg som er maks uheldig?

Terje W skrev:
Andre som har opplevd det samme eller er det kun jeg som er maks uheldig?

Jeg bestiller bare småting som den lokale bryggebutikken ikke har, men nå har bryggselv levert feil de siste 3 gangene jeg har bestilt så nå begynner jeg å gå lei. Erik ordner alltid opp, men det tar litt tid og er litt kjipt å mase hver gang. Det var andre boller i gamle dager!

Bjarte H skrev:
Terje W skrev:
Andre som har opplevd det samme eller er det kun jeg som er maks uheldig?

Jeg bestiller bare småting som den lokale bryggebutikken ikke har, men nå har bryggselv levert feil de siste 3 gangene jeg har bestilt så nå begynner jeg å gå lei. Erik ordner alltid opp, men det tar litt tid og er litt kjipt å mase hver gang. Det var andre boller i gamle dager!
Fikk også feil derfra på min siste ordre derfra faktisk. Bestilte to like gjennomføringer, men fikk to ulike  :noway:

Terje W skrev:
Hei. Har aldri brukt Wyeast før, fikk tilsendt feil :mad:. Er det bare å aktivere den og pitche i en starter når posen har blåst seg opp?

Off topic: har kun positive ting og si om bryggselv, men, har fått feil produkter opptil flere ganger. Andre som har opplevd det samme eller er det kun jeg som er maks uheldig?
Du bør aktivere den en til to dager før du pitcher den i starteren.

Trenger langt i fra 2 døgn før den pitches i starter. 3-4 timer bør holde. Kan også pitches direkte uten å blåses opp, da den uansett skal i en starter.

"Allow the package to incubate and swell for 3 hours or more (it is not necessary for this package to fully swell before use) at 70-75°F (21-24°C)."

Fra Wyeast.com

Fikk feil på to ordre på rad. De er raske til å rydde opp etter seg, men på den andre feilleveringa måtte de ha to forsøk for å klare å rette opp. De klarte det til slutt, men til tross for flatlegging og opprydding gir ikke sånt akkurat mersmak.

Bjarte H skrev:
A pitche uten å smacke en Wyeast pose blir vel som å pitche et vanlig rør med Whitelabs.

Jepp, og å smacke og pitche en Wyeast blir det samme som å pitche Whitelabs med litt gjærnæring i starteren, som jeg alltid gjør.

Tilbake
Topp