Starter uten liv..

Hei,
Satte en starter i går på ca 4,75 liter med wyeast 2124.
Temp på starter og gjær ca 20 grader.
Denne har nå ca 20 timer senere lite tegn til liv eller skum og fargeforskjell.
Ikke liv eller skum i dag tidlig heller.
Gjæren en såkalt smackpack ble aktivert 3 timer før tilsetting, men viste lite tegn til å blåse seg opp.
Gjæren hadde en mfg dato 7 mai.
Er gjæren som jeg fikk fra Petit for en uke siden ( og lagret i kjøleskap) for gammel? Hvis jeg legger denne datoen inn i kalkulatoren til brewersfriend viser den 0 tilgjengelige celler...?
Har laget noen startere med wlp 830 tidligere uten problem.
 
Hei,
Satte en starter i går på ca 4,75 liter med wyeast 2124.
Temp på starter og gjær ca 20 grader.
Denne har nå ca 20 timer senere lite tegn til liv eller skum og fargeforskjell.
Ikke liv eller skum i dag tidlig heller.
Gjæren en såkalt smackpack ble aktivert 3 timer før tilsetting, men viste lite tegn til å blåse seg opp.
Gjæren hadde en mfg dato 7 mai.
Er gjæren som jeg fikk fra Petit for en uke siden ( og lagret i kjøleskap) for gammel? Hvis jeg legger denne datoen inn i kalkulatoren til brewersfriend viser den 0 tilgjengelige celler...?
Har laget noen startere med wlp 830 tidligere uten problem.

Den er gammel, og burde egentlig startes litt "lettere". Men hvis du bare venter så blir det liv, men det vil ta lengre tid enn en friskere pakke.
 
Får gi den litt tid da og se. Var meningen å kjøre denne i 2 trinn og brygge i helgen. Det kan muligens gå bra hvis jeg pitcher siste trinn direkte uten å dekantere
5 liter starter på 60 liter vørter vil vel kunne gå bra
 
Hei,
Satte en starter i går på ca 4,75 liter med wyeast 2124.
Temp på starter og gjær ca 20 grader.
Denne har nå ca 20 timer senere lite tegn til liv eller skum og fargeforskjell.
Ikke liv eller skum i dag tidlig heller.
Gjæren en såkalt smackpack ble aktivert 3 timer før tilsetting, men viste lite tegn til å blåse seg opp.
Gjæren hadde en mfg dato 7 mai.
Er gjæren som jeg fikk fra Petit for en uke siden ( og lagret i kjøleskap) for gammel? Hvis jeg legger denne datoen inn i kalkulatoren til brewersfriend viser den 0 tilgjengelige celler...?
Har laget noen startere med wlp 830 tidligere uten problem.

Jeg brukte en tilsvarende gammel kølschpakke fra wyeast for en stund siden. Den tok sin tid, men slapp av; den kommer i gang til slutt. Og ikke bry deg om hva kalkulatoren sier om viabilty.

Den dårlige nyheten er vel at denne gjæren ikke bunnfeller seg så raskt.
 
Jeg brukte en tilsvarende gammel kølschpakke fra wyeast for en stund siden. Den tok sin tid, men slapp av; den kommer i gang til slutt. Og ikke bry deg om hva kalkulatoren sier om viabilty.

Den dårlige nyheten er vel at denne gjæren ikke bunnfeller seg så raskt.
Takker for det
Hvor lenge trenger den for å bunnfelle i kjøleskap på 2 grader tror du?
 
Shit...den var lei. Da spørs det om ikke denne bryggedagen går i vasken, hvis jeg ikke hoster opp noe tørrgjær.

Det første steget ditt vil ta tid, tipper du ikke ser god aktivitet før i morgen, evt i natt, og så skal den kræsjes og dekanteres, og så skal neste kræsjes og dekanteres..Med mindre du dropper å dekantere første steg, men andre steg rekker du ikke kræsje og dekantere så da har du ti liter startervørter i ølet..
 
Det første steget ditt vil ta tid, tipper du ikke ser god aktivitet før i morgen, evt i natt, og så skal den kræsjes og dekanteres, og så skal neste kræsjes og dekanteres..Med mindre du dropper å dekantere første steg, men andre steg rekker du ikke kræsje og dekantere så da har du ti liter startervørter i ølet..
Hmm ja spørs det. Er vel muligens bedre å få dekantere føste steget for så å dumpe hele siste steget i bøtta... hvis der er tid nok da...
Første gangen jeg prøver denne gjæren. Satset på denne ettersom Petit ikke hadde wlp830 når jeg bestilte. Den får gå inn i tabbekvoten.
Man skal jo feile litt for å lære da.
 
Hmm ja spørs det. Er vel muligens bedre å få dekantere føste steget for så å dumpe hele siste steget i bøtta... hvis der er tid nok da...
Første gangen jeg prøver denne gjæren. Satset på denne ettersom Petit ikke hadde wlp830 når jeg bestilte. Den får gå inn i tabbekvoten.
Man skal jo feile litt for å lære da.

Ikke noe stress. Evt så bruker du tørrgjær i steden for å stresse og evt underpitche, og sparer denne gjæren til neste gang. Det skal være hyggelig å brygge, ikke stressende.
 
Ikke noe stress. Evt så bruker du tørrgjær i steden for å stresse og evt underpitche, og sparer denne gjæren til neste gang. Det skal være hyggelig å brygge, ikke stressende.
Det har du helt rett i. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Spørs om ikke 5-6 pakker 34-70 blir løsningen her ja.
 
:)
Og hvis du høster alt det der så har du nok til ti nye brygg med samme gravitypoints.. Billig, men så spørs det om du rekker å brygge ti brygg på rappen :D
Blir nok ikke det men tenker å kjøre en julelager først, og så kjøre en vanlig pils i tilleggo_O:):beermug:
Så tenker jeg å prøve frysing av gjær fra starteren, med glyserin. Altid gøy å prøve noe nytt;)
 
Tilbake
Topp