Starterproduksjon: Den umulige overkokinga

Jeg sliter, som sikkert mange andre, med at starterne jeg lager alltid koker over og spruter gloheit vørter over komfyren. Jeg bruker en femliters Erlenmeyerkolbe. Jeg har prøvd å stå klar med dusjeflaske med kaldtvann for å holde skummet nede, men det er ikke tilstrekkelig.

Siste løsningen jeg har lyst til å prøve er å koke starteren på magnetrøreren. Jeg har en magnetrører med et 600 W element, som er tilstrekkelig til å holde kok på en 4-liters starter, men ikke nok til å koke den opp på saklig tid. Neste gang har jeg tenkt å prøve å koke opp starteren på komfyren, og deretter flytte den over på magnetrøreren med plata på fullt for å holde koken i gang der. Samtidig vil jeg skru på magnetrøreren, i håp om at konstant røring skal hindre skumdannelse og overkoking. Noen idé om hvorvidt dette vil funke?

Eller er det noen som har andre måter å holde kontroll med startere på? Jeg begynner å bli lei av svartsvidd vørter på komfyren.

Jeg koker selv bare en liten skvett vann i kolben for å dessinfisere den mens jeg koker vørteren for seg i en kjele.
Helle så den varme vørteren over i kolben før jeg setter den til kjøling.

Hei, bruker også en Erlenmeyerkolbe og glemmer aldri første gangen det sto en 20-30 cm fontene opp tuten. Det kunne minne om et vulkanutbrudd  :eek:

Slik jeg gjør det nå; når det nærmer seg omtrentlig koking senker jeg temperaturen (har gasskomfyr) og venter på første "koke boble", senker deretter temperaturen ned på aller laveste nivå. Detter funker greit.

Hvis jeg hadde hatt en el. kokeplate ville jeg ha valgt Steinarja sin metode med å koke opp i en STOR panne som ikke koker lett over.

Men hvis man allikevel skulle gjort dette direkte i Erlenmeyer kolben ville jeg valgt minste plate, flyttet kolben vekk når første anntydning til koking oppstår, senket temp på platen til minste nivå og ventet litt til den ble avkjølt noe før kolben ble satt tilbake.
Hvis det fremdeles er for mye varme kan du legge 3 kronestykker under kolben for å minske varmen mellom kokeplate og kolbe.

Jeg har erfaring for at det kan hjelpe litt å røre i skummet som danner seg med en (sterilisert) rørepinne, for eksempel et grillspidd eller en tynn sleiv. Poenget er å få hull på skumlaget som danner en propp i halsen på kolben, slik at dampen nedenfra ikke slipper ut. da pleier skummet å legge seg litt. Men samtidig er det også ofte nødvendig å løfte av kolben en liten stund for å redusere varmen.

Prøvde diverse løsninger her også, med delkok og streng bevoktning, men etter å ha startet med 2-3 dråper foam control, går starterkoking som en drøm! Er ikke skapt for å stå og se på at en væske skal koke opp, så veldig godt å være forsikret mot ekstra vask og panikk. :) Kjøp noe annet smasent utstyr eller ingredienser fra MoreBeer, eller gå sammen med noen om det samme, så blir det fort gjort å sette igang en starter istedet.

Bruker å sette igang ErlendMeyerkolben med noe vann på kokeplaten, og varmer resten av vannet i vannkoker, rører det inn i spraymalt, gjærnæring og foam control i en bolle, og heller det gjennom en trakt ned i kolben for felleskok, med folie på toppen, da går det fort og lett å få en fin blanding. Spraymalt et noe drit når det får damp på seg.. :) 

Jeg bruker å lage starter av vørterøl. Bruker 2 flasker pr 25 liter. Steriliserer tuten, bollen og vispen. Så visper jeg bort kullsyren og tilsetter gjær.

En halv teskjed med olivenolje gjør også susen. Evnt. kan du slenge oppi en humlepellet før det begynner å koke. Det er nok olje til å bryte overflatespenningen.

Nei, enkelte mener tvert i mot at et par dråper olivenolje tilfører fettsyrer som hjelper gjæren.

Tilbake
Topp