Startervolum: BeerSmith vs MrMalty

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge et øl med lagergjær, OG 1.089, 21 liter. BeerSmith og MrMalty oppgir ulike anbefalte starterstørrelser. BeerSmith anbefaler 3,27 liter og MrMalty sier nesten 5 liter, begge med 2 vials fersk gjær.

Har noen en idé om hvorfor de gir ulike svar, og hva ville du gjort? (WWYD?)
 
WIWD: bruke den beregningsalgoritmen jeg er vant til. I mitt tilfelle mr. Malty. Det er vel en viss andel guesstimation ute og går her uansett.
 
Det er seriøse mengder gjetninger og antagelser ute og går i disse kalkulatorene og jeg stoler ikke på noen av dem... Det beste er å lage starter og måle gjærmendgen, men jeg synes 5 liter starter i utgangspunktet virker mye.
 
gustavf skrev:
Det er seriøse mengder gjetninger og antagelser ute og går i disse kalkulatorene og jeg stoler ikke på noen av dem... Det beste er å lage starter og måle gjærmendgen, men jeg synes 5 liter starter i utgangspunktet virker mye.
Hvordan måler du gjærmengden? Antall mm bunnfall i starteren?
 
Ok, takker for svar og meninger. Tror jeg legger meg på et sted midt i mellom da. 4 liter er sikkert nok.  :ilike:
 
Bruker for tiden bare YeastCalc for å beregne større mengder gjær. Den er enklere når du skal steppe opp til store mengder.  http://www.yeastcalc.com/indexupdate.html
 
Tilbake
Topp