Steg for steg brygging med BB60 silkarr og sirkulasjonspumpe.

Hei. Er helt fersk med brygging og har bare 5 brygg bak meg. Da jeg har gjort ganske mange feil under mine brygg til nå har jeg nå laget meg en "kokebok" steg for steg for ikke å glemme ting og tang. Samt en liste jeg vil prøve å følge på mitt neste brygg for å komme nærmest mulig ønsket volum og OG. Denne listen er beregnet på 50Liters ølsett fra olbrygging.no, Jeg vet mengde på meskvann må reduseres om jeg skal brygge sterkere øl med mye malt og mindre slutt volum.
Håper noen her med erfaring tar seg tid til å lese gjennom min "kokebok" og komme med innspill om dere ser noe som er direkte feil, eller om der er noe dere ville gjort annerledes. "kokeboken" har jeg laget dels på de få erfaringene jeg har gjort meg, og dels på hva jeg har lest meg til på tidligere tråder her inne.

Fremgangsmåte for brygging på BB60 med silkarr og sirkulasjonspumpe.

1. Begynn med å varme opp vann 4 Liter pr / kg malt. Varm vannet til 5 grader varmere enn mesketemp.
Begynn med oppvarming av skyllevann når meskingen har startet, for å ha denne klar når skylling skal starte.

2. Mesk i 90 minutter uten sirkulasjonspumpe på kontenuerlig drift, men rør i mesken og kjør pumpen regelmessig med sprut kun i meskerør. Mål temperatur underveis forskjellige steder i mesken og prøv å hold denne så gjevn anbefalt mesketemp som mulig under hele meskingen. Lavere mesketemp gir en tørrere øl og lavere FG, høy mesketemp gir søtere øl og høyere FG.

3. Etter 90min mesk løftes maltrøret opp, øk temperaturen i kjelen til 78grader og sirkuler kontenuelig gjennom maltrøret. Fortsett sirkulering i 15 min etter at temperaturen er blitt 78 grader. Prøv å hold vørter over korn under hele denne prosessen. Dette kalles utmesk

4. Start så skyllingen med vann 78 - 80 grader. Beregn 1 Liter bort pr/kg malt, ca 5 liter bortkok og ca 4 Liter igjen i bunnen av BB60.

f.eks. 50 Liter ØL, 11kg malt. Start med 44 Liter vann. Skyllevann mengde blir da 50 - 44 = 6 Liter + 5 Liter (bortkok) + 11 Liter (igjen i mask) + 4 Liter (igjen i bunnen av BB60) = 26 Liter.

5. Start oppkok, ha gjerne siste 5 liter fra skyllevann i kjelen etter første oppkok, dette for å unngå at det skal koke over. Mål SG og beregn hvor lenge vørteren må koke for å nå ønsket OG. Beregn ca 5 liter bortkok pr. time kok.

6. Ha i humlen etter hvor lenge det er igjen av beregnet koking. Husk også å ha i klaringsmiddel når det gjenstår 10 min kok. Ha da også i spiralkjøleren for sterilisering av denne, ikke ha vann i spiralkjøleren før kjølingen starter.

7. Kjøl vørteren hurtig ned til ønsket gjæringstemperatur. Står det på settet at gjæringstemp er fra 18 - 25 grader kjøles vørteren ned til 17 - 18 grader. Etter kjølingen kan vørteren hvile en time før tapping, dette for klarere vørt.. Obs. Husk å mål OG

8. Ha vørteren over i gjæringskar og tilfør tilstrekkelig oksygen. Ha så i gjæren som er rørt ut i 4dl kokt og nedkjølt vann (18grader) rør rundt og sett bort til gjæring, husk god temperaturkontroll under gjæring VIKTIG!! Event tørrhumle tilsettes når stormgjæringen er over etter ca 4 dager.

9. Mål SG mot slutten av gjæring, når SG har vært stabil i minimum 3 dager kan ølet flaskes, noter ned FG. Kok opp ønsket sukkermengde (f.eks 7g/Liter) i 4dl vann, kjøl ned og ha i flaskekarr, ha den ferdiggjærede vørteren over i dette karret, få med minst mulig grums.

10. Rør godt om, men vær forsiktig å ikke pisk inn oksygen. Start flaskingen og la flaskene stå i romtemperatur i 2 uker for karbonering, sett dem så kjølig for modning, minimum 1 uke om du klarer.

Renhold er ekstremt viktig, spesielt etter at kokingen av vørteren er avsluttet, alt som skal i kontakt med vørteren etter nedkjølingen MÅ steriliseres før kontakt, som f.eks øser, måleutstyr, hevert innvendig og utvendig, flasker og korker.
Brukes hydrometer til måling av sukkerinnhold (OG, SG og FG), så må målingen skje på 20grader vesketemp, eller eventuelt beregnes om til 20grader mesketemp. Dette kan gjøres med hydrometer temperature adjustment calculator på nettet.
Alkohol beregnes med OG og FG. Alkohol prosent = (OG-FG)x131,25 Karboneringen øker også alkoholen med noen desimaler, dette finnes det kalkulator for på nett.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp