Steinli æg & færskbryg går over til maltbrygging, trenger noen tips.

Hei alle hjemmebryggere!
Vi er 3-4 stykker som har brygget noen ganger hos meg i holmestrand.
Vi har brygget ekstraktbrygg på 50 liter og har vært veldig fornøyde med hva vi har fått til så langt :biersmile:
Hittil har vi kokt i en kjele på 36l, med 20 liter vann og alt fra 10 til 15kg maltekstrakt(kanskje mer også når jeg tenker meg om...) og så tilsatt resten av vannet tilslutt. Det har gått fint, men det blir jo veldig trangt i gryta når det kommer endel humleposer etterhvert så vi har bestemt oss for en større løsning hvor vi kan koke alt på en gang, og hva er vel mer naturlig da enn å begynne med maltbrygging med det samme? :help:
Vi har skaffet oss en rustfri varmtvannstank som vi skal bruke som kokekar, den blir på ca 140l så vi har ambisjoner om å brygge 100l hver gang, men da tror jeg at vi trenger noen gode tips.
Trenger jeg et meskekar på 120l og varmtvannstank på 120l?
Kan jeg lage to meskekar på 60l istedet?
Hvis noen har lenker til bilder av gode hjemmelagde oppsett er jeg veldig glad for det, vi kan lage det meste tror jeg, bare vi får litt tid på oss ;D
Alle gode tips tas i mot med takk.
Hilsen Trond.

Har 140 liter kokekjel (greit med god plass) 75 liter mesketank (kunne vert litt større men ikke helt nødvendig) 120 liter HLT som er nok.
Alt bygd av beredere med isolasjon på og brygger opp til 120 liter.
Men tar du i bruk brukte beredere er det ingen grunn til å være på grensen så tror du har et greit utgangspunkt men med en mesketank.
Eller 30 liter Speidel :)
Lykke til.

takk for svar, du skulle vel ikke ha et bilde eller to av oppsettet ditt? hadde vært spennende å se.
har forresten akkurat skjært til berederen så den er klar til sveising, bruker bunnen som fot.
skal prøve å få lagt ut noen bilder av prosessen etterhvert, hvis noen andre er intressert.

Strøm, i store mengder :(
Tror det er 3 Kw elementer fra turnamatmaskiner, 3 stk. av dem i HLTen og ett i mesketanken.
Kokekjelen er ikke avklart ennå, litt induksjon fra BT og Turnamatelement.

Sorry men noen bilder å vise frem er det litt dårlig med.

Du kan jo søke på rawroffes garasjebryggeri eller noe slikt. Han har lagt ut bilder av sitt berederbryggeri

hei Bård, takk for tips, men jeg klarer ikke å lete fram bilder.
Er muligens verdens mest inkompetente når det gjelder å finne ting på nett :roedme:
Har noen en lenke jeg kan trykke på blir jeg veldig glad for det.
På forhånd takk :)

Se der ja, der var det diverse hjemmelagde løsninger :) takk for hjelpen.
blir spennende å se hvordan mitt blir etterhvert.
Lurer på om det blir en løsning med hlt og kokekar i ett, med en stor isolert plasttønne som meskekar.
Jeg har forresten tilgang på diverse treslag hvis noen skulle ha bruk for noe spennende til bryggeriene sine(er møbelsnekker).
Kommer tilbake med bilder og oppdatering etterhvert.

Bård skrev:
Hvor i landet befinner du deg? Kan være lurt å få bosted inn i profilen.  :)
Bor i Holmestrand, skal ta meg en liten oppgradering av profilen i løpet av kvelden jeg,
har satt kamera på lading også så det blir noen bilder snart.

Oddvar Demmo skrev:
Hmm, en solid smakløs fjøl, 100X12X600 mm. for å lage en blandespade til mesketanken ?
:) det lar seg ordne, tror kanskje jeg ville prøvd et stykke ask hvis du vil prøve noe annet enn eik som de fleste bruker, den har ikke tanniner i den grad som eika har.
Jeg skal ikke bruke denne siden som annonseplass, men jeg kan lage spaden for deg også hvis du vil, morsomt å kunne lage noe som er til noe nyttig også:-D

trondk skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hmm, en solid smakløs fjøl, 100X12X600 mm. for å lage en blandespade til mesketanken ?
:) det lar seg ordne, tror kanskje jeg ville prøvd et stykke ask hvis du vil prøve noe annet enn eik som de fleste bruker, den har ikke tanniner i den grad som eika har.
Jeg skal ikke bruke denne siden som annonseplass, men jeg kan lage spaden for deg også hvis du vil, morsomt å kunne lage noe som er til noe nyttig også:-D
  få høre pris.

Oddvar Demmo skrev:
trondk skrev:
Oddvar Demmo skrev:
  få høre pris.
vet ikke helt, men 2-300 kr kanskje? hvis jeg skal lage bare en av gangen tar det jo litt tid.
hvis flere er interressert kan jeg jo lage en liten bunke, og da kan vi jo si 200 + porto.
Dette er som sagt ikke for å lage meg business, men det er jo litt moro å lage noe som folk setter pris på.
Har forresten akkurat laget meg en spade til meg selv, i eik denne gangen, men jeg kommer nok til å eksprimentere med noen forskjellige treslag selv.

Oddvar Demmo skrev:
trondk skrev:
Oddvar Demmo skrev:
  få høre pris.
hvis du bare vil kjøpe trestykket bør du ta kontakt med noen lokale møbelsnekkere/båtbyggere så har de sikkert et stykke med noe fint du kan forme selv.

Tilbake
Topp