Sterkt og svakt - Et brygg?

AudunWS

Dommer
Skal brygge en Winter Warmer og tenkte jeg kunne lage en svak og en sterk i ett. Planen var å brygge ca 40 liter med ca OG1.070, så ta ca 15-20 liter og tilsette vann til ca OG1.050.
Men så kom jeg på at det vil ikke bli riktig med tanke på bitterhet med så mye vann! Bør jeg koke en liten kjele med "humle-te" og tilsette i den utspedde versjonen?

Eller du kan tappe av 20 liter når SG viser 1030....eller kan man det? Siden det ikke får gått ut blir det vel mye mer fruktig...

Fossdal skrev:
Eller du kan tappe av 20 liter når SG viser 1030....eller kan man det? Siden det ikke får gått ut blir det vel mye mer fruktig...

Ville ikke det være oppskriften på en flaskebombe? Vil ikke regne meg som ekspert på det, men tenker at man bør la den gjære ut. Eller på en eller annen måte stoppe den fra å fortsette gjæringen.

Hva med party gyle? da må du riktignok koke hvert øl for seg og gjære dem separat, men da får du en sterk og en svak versjon av samme maltblandingen

Kristoffer J skrev:
Hva med party gyle? da må du riktignok koke hvert øl for seg og gjære dem separat, men da får du en sterk og en svak versjon av samme maltblandingen

Det var det jeg endte opp med! (ølet ble brygget på søndag)

Tok sats og hoppa i det uten å vite helt hvor det ville ende. Tappet først 12 liter i en kjele siden jeg ville ha størst volum av de noe svakere ølet. Tappet så en god del i kjele nr 2, i kjele nr 3 tappet jeg helt til mesken var på 1.010 og da stoppet jeg. Så målte jeg de forskjellige karene for å se hva jeg kunne ende opp med, det ble til at kjele 1 fikk litt fra nr 2 og kjele to fikk alt fra kjele 2. Endte opp med to øl, et på OG 1.084 og ett på OG 1.054. Det ble så mye vørter at jeg tok i bruk tre spann, så nå blir det tre varianter av juleølet. En safe og to eksperimentelle.

AudunWS skrev:
Kristoffer J skrev:

Det var det jeg endte opp med! (ølet ble brygget på søndag)

Tok sats og hoppa i det uten å vite helt hvor det ville ende. Tappet først 12 liter i en kjele siden jeg ville ha størst volum av de noe svakere ølet. Tappet så en god del i kjele nr 2, i kjele nr 3 tappet jeg helt til mesken var på 1.010 og da stoppet jeg. Så målte jeg de forskjellige karene for å se hva jeg kunne ende opp med, det ble til at kjele 1 fikk litt fra nr 2 og kjele to fikk alt fra kjele 2. Endte opp med to øl, et på OG 1.084 og ett på OG 1.054. Det ble så mye vørter at jeg tok i bruk tre spann, så nå blir det tre varianter av juleølet. En safe og to eksperimentelle.

Jeg er en stor tillhenger av  "party gyle" metoden, den gir store variasjons muligheter. og som du gjorde kan man brygge opptill 3 øl på samme mesk. blir veik øllet litt tynt bruker man bare biab metoden og lager foreksempel en mild. (ett av mine beste jemmebrygg til nå var en slik veikøl/biab mild med vienna og rug i baggen)

Jeg likte også det du gjorde ved å blande de tre avrenningene for å oppnå ønsket OG på de tre variantene.

Varierte du også gjær eller hummle eller.....?

Det ble i grunn to brygg til kok, men tre til gjæring da karet var for lite. Fikk ca 10 liter til overs som har fått tilsatt eikespon nå etter 7 dager og får en god klonk rom før flasking, den fikk også WLP007.
Jeg varierte humlen på de to bryggene, det sterke ble vel noe i stilen Old Ale/Winter Warmer med EKG humle. Det noe svakere fikk amerikansk humle, Cascade og Chinook (mener jeg å huske)

Tilbake
Topp