Stigningstid på gjærprofil

I en irish stout jeg nå driver å brygger er det oppført 4 dager stigningstid fra 18gr til 21. Men er det da slik att disse fire dagene er i tillegg til de dagene som er oppført eller skal jeg kustere opp litt etter litt fra dag 2 ?

Screenshot 2025-06-28 at 13-09-28 Brewfather.png

I en irish stout jeg nå driver å brygger er det oppført 4 dager stigningstid fra 18gr til 21. Men er det da slik att disse fire dagene er i tillegg til de dagene som er oppført eller skal jeg kustere opp litt etter litt fra dag 2?

Jeg vil tørre å påstå at det spiller veldig liten rolle, bare gjæringen startes i nedre del av trivsels temperatur for gjæren.

Er tilhenger av å la gjæren stige naturlig, for å holde den i tøylene under stormgjæringa. Så, ville ha pitchet på 18 og satt inkbirden til kjøleskapet til å slå inn ved 21.5 og kjøle til 21. For eksempel.
Dette skjønte jeg kke hva du mente ? Jeg stilte inn på 18 gr, da jeg satte inn gjærkarret

Dette skjønte jeg kke hva du mente ? Jeg stilte inn på 18 gr, da jeg satte inn gjærkarret
Du kan stille varmen på 18 grader, så det ikke dropper mer ned dersom omgivelsene er kaldere. Lite trolig akkurat det på denne årstida. Brygget stiger fritt etter som aktiviteten tar seg opp, så når det tidsnok 21 grader hvor du behøver kjøling for å legge en liten demper på festen i tanken. :)

Tilbake
Topp