Stikke om eller coldcrash?

Hei

Jeg har et lucky jack sett til gjæring nå som er mitt første brygg. Skal få sto ca. 1 uke til før jeg flasker, men lurer på litt angående denne prosessen. Ølet står nå på et kar med tappekran for at jeg skal kunne måle SG underveis. Jeg har i tillegg et gjæringskar til uten tappekran. Derfor lurer jeg på hva folk mener er lurest av coldcrash og omstikking til nytt kar. Jeg vurderer det som lurest og å coldcrashe ett par dager og deretter tappe direkte på flasker med karboneringsdrops (vet at sukkerlake er billigst og skal bruke dette på neste brygg. Fikk bare anbefalt karboneringsdrops for en lettere prosess) for å minimere sjansen for infeksjon. Blir det greit lite bunnfall med denne metoden? Alternativet er å stikke om og bruke hevert for å flaske ølet. Fordeler med dette er vel at jeg blir ferdig før og får satt neste brygg tidligere(skal prøve en santas selfmedication).

Mvh overtenkende nybegynner
 
I og med at Lucky Jack inneholder en del humlearoma du gjerne vil beholde ville jeg ha minimert kontakten med oksygen så mye som mulig. Coldcrash, dropp omstikking og tapp direkte på flasker med karboneringsdropps er mitt råd. Om krana sitter langt nede på karet vil sikkert de første flaskene inneholde litt grums men det er verdt det.
 
Tusen takk for svar! Er der jeg vurderer som best ja, så tror det blir det
I og med at Lucky Jack inneholder en del humlearoma du gjerne vil beholde ville jeg ha minimert kontakten med oksygen så mye som mulig. Coldcrash, dropp omstikking og tapp direkte på flasker med karboneringsdropps er mitt råd. Om krana sitter langt nede på karet vil sikkert de første flaskene inneholde litt grums men det er verdt det.
 
Tilbake
Topp