Stikke om øl.

Hei, har satt min første dunk øl. Belgian saison ekstrakt-sett. Krana lekker en del, og klarer ikke få den til å slutte. Har klart en ny dunk. Batchen ble for 20 timer siden. Kan jeg helle det rett over i en ny dunk uten at det oksiderer?
 
Hei, har satt min første dunk øl. Belgian saison ekstrakt-sett. Krana lekker en del, og klarer ikke få den til å slutte. Har klart en ny dunk. Batchen ble for 20 timer siden. Kan jeg helle det rett over i en ny dunk uten at det oksiderer?
Ja, trur ikke du vil få problemer. Gjæren håndterer oksygenet greit på dette tidspunktet. Men det kan jo være greit å redusere plaskinga mest mulig - gjerne med en slange, slik @loebrygg foreslår.

Regner med at du bruker ei vanlig plastgjæringsbøtte. Har du satt pakninga riktig, dvs. på utsida? Får du fremdeles problemer, kan litt vaselin på pakninga være løsninga.

Det kan også være at du har dratt til for hardt. Da kan to ting skje. Du kan skvise pakninga så den ikke lenger tetter, eller du kan klare å dra i stykker krana. Godset i den gjenga delen tåler ikke så mye før det oppstår en sprekk.
 
Sist redigert:
Enig med siste taler. Desinfisere en ny dunk og stikk om så fort som mulig. Gjerne via krana.

Fyll vann i gammeldunken og funn ut hva du har gjort feil.
 
Tilbake
Topp