Stilriktig farge på IPA

Håkon

Dommer
Hei,
Driver å spekulerer på en enkel "single-hop" IPA bestående av kun pale malt og Chinook (eller kanskje Cascade)
Pale Malt er ikke mørk nok til å få EBC på mellom 15-35 som skal være stilmessig godt nok.
Hva gjør man så? :) Har lyst til å holde det så enkelt som mulig
 
Ta sats og drit i typebestemmelsene! :)

Som Gahr sier kan det bli veldig bra med kun pale malt. "Proper job" er vel laget på kun maris otter, tror jeg, og sikkert mange andre gode IPAer.
 
Riktig farge betyr litt i konkurransesammenheng, men ellers er det jo forholdsvis uvesentlig. Dersom man allikevel vil justere fargen for å få et lyst øl litt mørkere, så er det alltids mulig å tilsette noen dråper sukkerkulør.
 
gustavf skrev:
Riktig farge betyr litt i konkurransesammenheng, men ellers er det jo forholdsvis uvesentlig. Dersom man allikevel vil justere fargen for å få et lyst øl litt mørkere, så er det alltids mulig å tilsette noen dråper sukkerkulør.

CAMRA godkjenner jo Jaipur såvidt jeg vet, men ikke Brewdog's øl..  (okeyda, veldig offtopic, men når konkurranse ble tatt opp.. :D )
 
neslekkim skrev:
gustavf skrev:
Riktig farge betyr litt i konkurransesammenheng, men ellers er det jo forholdsvis uvesentlig. Dersom man allikevel vil justere fargen for å få et lyst øl litt mørkere, så er det alltids mulig å tilsette noen dråper sukkerkulør.

CAMRA godkjenner jo Jaipur såvidt jeg vet, men ikke Brewdog's øl..  (okeyda, veldig offtopic, men når konkurranse ble tatt opp.. :D )

Hva ligger i det?

Jeg brygget en kraftig IPA (OG: 1.074) med kun Maris Otter pale malt i vår, og var veldig godt fornøyd med den.
 
Lars skrev:
neslekkim skrev:
gustavf skrev:
Riktig farge betyr litt i konkurransesammenheng, men ellers er det jo forholdsvis uvesentlig. Dersom man allikevel vil justere fargen for å få et lyst øl litt mørkere, så er det alltids mulig å tilsette noen dråper sukkerkulør.

CAMRA godkjenner jo Jaipur såvidt jeg vet, men ikke Brewdog's øl..  (okeyda, veldig offtopic, men når konkurranse ble tatt opp.. :D )

Hva ligger i det?

Jeg brygget en kraftig IPA (OG: 1.074) med kun Maris Otter pale malt i vår, og var veldig godt fornøyd med den.

At Jaipur er lysere enn definisjonen, men blir tydeligvis akseptert. Har selv lyst til å brygge en slik lys IPA..
 
CAMRA aksepterer øl ut fa produksjonsteknikk, ikke smak eller typedefinisjon. Så lenge det er real ale (ingen vesentlige tilsettinger utover klaringsmiddel og absolutt ikke utsatt for CO2 under trykk) er det greit, ellers er det bannlyst. Den Jaipuren vi får i Norge er vel forøvrig ikke noe CAMRA vil godta, ettersom den er karbonert kunstig.
 
Riktig farge betyr litt i konkurransesammenheng, men ellers er det jo forholdsvis uvesentlig. Dersom man allikevel vil justere fargen for å få et lyst øl litt mørkere, så er det alltids mulig å tilsette noen dråper sukkerkulør.
Takk, var dette jeg var på jakt etter =)
 
Har en IPA til gjæring nå med kun pilsmalt - sist gang jeg prøvde med utelukkende pale malt ble den tatt veldig godt i mot av venner som til vanlig er ganske "mainstreame" i smaksløkene  :)
 
Godt å høre! Skal inn til BryggSelv.no i løpet av uken å kjøpe en sekk pale malt. Noe vits å legge en hundrelapp ekstra i Marris Otter, eller holder kjipolainen løsningen fra Best Malz?
 
Best Malz er et stort kvalitetsmalteri, så det du får derfra er ikke dårlig. Hvorvidt Maris Otter er verdt prisforskjellen kommer an på hva du skal brygge. Det er ikke slik at den er essensielt bedre (kanskje tvert imot: mange har problemer med tåke i Maris Otter-øl), men den har en egen karakter som du ikke får fra andre malttyper. Til IPA kan du like gjerne bruke noe annet, men om du også skal brygge mye mild ale og bitter er Maris Otter verdt pengene.
 
madsun skrev:
Godt å høre! Skal inn til BryggSelv.no i løpet av uken å kjøpe en sekk pale malt. Noe vits å legge en hundrelapp ekstra i Marris Otter, eller holder kjipolainen løsningen fra Best Malz?

BestMalz kan nok ikke beskrives som «kjipolainen», selv om de ikke bruker maris otter-bygg. Du får mye bra malt fra BestMalz, selv om de mangler akkurat maris otter-basert malt i utvalget sitt.

Er det verdt en hundrelapp ekstra? Jeg vet ikke, for jeg har lite erfaring med maris otter.
 
Tilbake
Topp