Stopp i gjæring?

Gard

Brygget et brygg (Belgian Wit med WLP400) delt i to batcher fredag 18. mai.
Begge ballongene står i et rom med temperatur ca 21-23 grader og det har ploppet godt i gjærlåser fram til onsdag.
Den ene ballongen plopper fortsatt, mens det i den andre ikke er noe plopping lenger, der har også væsken i gjærlåsen nå lagt seg på likt nivå i begge kamrene, i den andre er kammeret nærmest ballongen tomt for væske.
Hva betyr dette? Er det noe poeng å måle SG ennå? Hva kan man gjøre hvis gjæringen har stoppet opp?

Høres ut som den ene gjæringstanken din ikke er helt tett. Pleier å holde overtrykk selv om gjæringen er ferdig...

Nå når varmebølgen har nådd Buskerud også og kjøkkenet mitt lå på nærmere 27 grader fikk jeg litt panikk og flyttet ballongene til uteboden. Blir nok opp mot 25 grader midt på dagen, men ned mot 15-18 om natta. Vil det være bedre?
Det kunne se ut som gummihetta på den ene ballongen var noen mikrometer for stor. Har surret hyssing stramt utenpå og håper det hjelper også.

Hva temperatursvingninger angår er jeg nok ikke rette mann til å svare på, men vannlås skapte nesten søvnløse netter på mine første brygg;D
Idag bruker jeg ikke vannlås, kun korken liggende løst på.
La gjæren gjøre jobben sin i minst to uker.
En ting er sikkert: det blir øl!!!

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Tilbake
Topp