1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Flaskekonkurranser i regi av Norbrygg Oslo i 2019

En tråd i 'Oslo' startet av Jørgen O, 18 Jan 2019.

1. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I år arrangerer Norbrygg Oslo ikke bare én, men to flaskekonkurranser. Vi beholder konkurransen for pils/lager, men flytter den til våren, med innlevering i slutten av april (uke 17 og 18). I tillegg kjører vi i gang en høstkonkurranse, med innlevering i månedsskiftet september/oktober (uke 39 og 40). Tema for årets høstkonkurranse er britisk øl.

Denne tråden brukes til spørsmål, svar og diskusjoner. Dette første innlegget vil også bli oppdatert med lenker til påmeldingsløsningen og flere detaljer fortløpende.

Oslomesterskapet i pils/lager 2019
    Innlevering: uke 17-18 (22. april - 4. mai) hos Ila Hjemmebrygg.
    (For de som skal på landsmøtet og/eller Hjemmebryggerhelgen i Oslo 26.-28. april, blir det også mulig å levere bidrag i lokalene Norbrygg disponerer i Drammensveien 43 denne helgen.)

Norbrygg Oslo ønsker å fortsette med å fremme brygging av pils og lager, som oftest er vanskeligere å lykkes skikkelig med. I denne konkurransen kan du levere bidrag i alle de 18 underkategoriene i klassene lys lager, mørk lager og bock, slik de er definert i Norbryggs typedefinisjoner.

Oslomesterskapet i øl fra de britiske øyer 2019
    Innlevering: uke 39-40 (23.september - 5. oktober) hos Ila Hjemmebrygg.

Tema for høstkonkurransen i år er den britiske øltradisjonen, som får lite oppmerksomhet i et hjemmebryggermiljø som ofte domineres av amerikanskinspirert øl. Følgende ølstiler er definert som "øl fra de britiske øyer" i denne sammenheng:

4 Lys ale:
    A Engelsk Ordinary bitter
    B Engelsk Best bitter
    C Engelsk Strong bitter / Engelsk Pale ale
    D Engelsk Golden ale
    H Irsk rød

5 Mørk ale:
    A Engelsk brown ale
    C Engelsk dark mild
    E Skotsk ale
    F Skotsk sterk ale / Wee heavy
    G Old ale

6 IPA:
    A Engelsk IPA

8 Porter/stout:
    A Dry stout
    B Sweet stout
    C Oatmeal stout
    D Porter

9 Sterk øl:
    A Engelsk barley wine
    C Foreign extra stout
    E Imperial stout

Felles for begge konkurransene (praktisk informasjon og premier):
    • Påmelding skjer her: konkurranse.norbrygg.no (du må logge deg inn med brukernavn og passord fra forumet før du får opp registreringen).
    • Konkurransene skjer i samarbeid med Ila Hjemmebrygg på St. Hanshaugen Senter, som fører kvalitetsråvarer som Barke-pilsnermalt fra Weyermann, engelsk malt fra Simpsons, gjær fra Imperial og Omega, og ellers alt annet du skulle trenge til bryggingen.
    • Det skal leveres to flasker av hvert deltakende brygg. Flaskene merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen. Innlevering av flaskene skjer hos Ila Hjemmebrygg i løpet av åpningstidene i de to ukene som er angitt som innleveringsperiode. Flaskene vil bli lagret kaldt fram til bedømmingen.
    • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer. De tre beste bryggene i hver konkurranse – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1500, 1000 og 500 kr hos Ila Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig på norbrygg.no i etterkant.
    • Konkurransene er åpne for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta. Hver person kan delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag per konkurranse.
    • Det legges ikke opp til levering til Ila Hjemmebrygg via post. Undersøk heller om hjemmebryggere bosatt i Oslo kan levere for deg.
    • Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for flaskekonkurransen i NM (regler her).

#1 Jørgen O, 18 Jan 2019
    Sist redigert: 13 Jun 2019 kl 14:22
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Veldig lykkelig for den med britisk øl. For å gjøre irene lykkelige kan dere vel bare kalle det "øl fra de britiske øyer". Da unngår dere å kalle irsk øl "britisk":).

#2 Finn Berger, 19 Jan 2019
    Sist redigert: 19 Jan 2019
    AndyHagen og Jørgen O liker dette.
  3. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Godt forslag!

4. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Jørgen O : Blir det ikke mulig å sende bidrag med posten for oss som bor litt krøkkete til? Kun personlig oppmøte hos Ila eller på Hjemmebryggerhelgen? Tenker spesifikt på den undergjærte konkurransen.

5. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi har vel egentlig ikke diskutert dette, men ønsker å være inkluderende.
    Utfordring: Når vi nå utvider med en ekstra flaskekonkurranse, er det et poeng og gjøre dette så smidig som mulig for styret slik at vi makter alle de arrangementene vi har satt opp for 2019 (oversikt her Norbrygg Oslo - kurs og arrangementer 2019 - Norbrygg ).
    Hva med å sende til en bryggekollega i Oslo, og få dem levert på ILA Hjemmebrygg?

6. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eller bare kunne sende de per post til Ila? Burde vel være litt det samme om de blir levert i post eller på disken?
    Elles er det jo selvsagt mulig å betale noen for å være vennen min

7. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hold your horses - jeg kommer med et svar når jeg har undersøkt ulike muligheter. :)

#7 Jørgen O, 22 Jan 2019
    Sist redigert: 22 Jan 2019
    1Morten liker dette.
  8. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg skal sende inn jeg, @1Morten. Bare send til meg så kan jeg ta det med(men det koster deg en Birger).

Frode:D, Ekornskurken og 1Morten liker dette.
  9. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Liker at en Birger er det samme som hard cash

Frode:D, RealGone, Ekornskurken og 2 andre liker dette.
  10. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forslag til definisjon av "britiske" øltyper:

4 Lys ale:
    A Engelsk Ordinary bitter
    B Engelsk Best bitter
    C Engelsk Strong bitter
    D Engelsk Golden ale
    H Irsk rød

5 Mørk Ale:
    A Engelsk brown ale
    C Engelsk dark mild
    E Skotsk ale
    F Skotsk sterk ale
    G Engelsk old/strong ale

6 IPA:
    A Engelsk IPA

8 Porter/stout:
    A Dry stout
    B Sweet stout
    C Oatmeal stout
    D Porter

9 Sterk øl:
    A Engelsk barley wine
    C Foreign extra stout
    D Imperial stout

11. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kan også være behjelpelig med å videresende flasker ved behov. Jeg bor jo tross alt 1,5km unna butikken. Det går buss rett fra postkontoret mitt til sjappa. Send meg PM så fikser vi det!

Frode:D, Jørgen O, msevland og 5 andre liker dette.
  12. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er saken grei. Vi ønsker jo så klart også å gjøre dette enklest mulig også for vår samarbeidspartner (Ila Hjemmebrygg). Takk til @Staro!

13. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ryddig og bra forslag :)

Staro liker dette.
  14. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kan godt bidra med litt dugnad for Norbrygg Oslo på dette. Henting og bringing av flasker er tross alt ikke veldig tidsbestemte aktiviteter. Men dugnad er jo arbeid og av arbeid blir man tørst, så de som ønsker det kan legge ved en flaske ekstra i dugnadsåndens navn.

Frode:D, Salve, RealGone og 6 andre liker dette.
  15. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er konkurransene åpne for andre også? F.eks. medlemmer fra Akershus?

16. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, som det står i teksten ovenfor er konkurransen åpen for alle Norbrygg-medlemmer, også utenfor Oslo. :)

Einar Michelsen liker dette.
  17. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk! Skumlesing er en uvane :)

18. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men det er vel slik at man tar igjen for alle årene med bank på bygda fordi man stjeler damene til de lokale på bygdefest. Så hvis det kommer noen utenfra og tar premiene våre så blir det bank... Og i begge tilfeller: Ikke at man selv hadde fått det uansett.

erikraude og 1Morten liker dette.
  19. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et sterkt innlegg i oppfølgingen av ditt tilbud mot å ta i mot flasker for videreformidling

20. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hyggelig skal man være :)

Del denne siden