Stoppet gjæring

V

Vidar Ø

Vi laget in IPA, OG var på 1063 og vi satt den til gjæring for 13 dager siden. Gjæringen kom greit igang. Dro så på ferie en uke, da jeg kom hjem var gjæringen stoppet og OG var kun kommet ned i 1035. Mistenker at det har blitt for kaldt, var ca 12 grader i dunken. Har i går kveld forsøkt med to poser gjær til via en gjærstarter, og temperaturen er økt til rundt 20. Skjedde ikke noe, og i dag har vi oksidert ølet for å forsøke om det trengtes mer oksygen. Det er nå ca 7 timer siden, og enda har ikke noe skjedd. Kan noen svare på hva vi evt. har gjort feil, eller er det bare å være tålmodig.....? Mvh Vidar

Vidar Ø skrev:
Vi laget in IPA, OG var på 1063 og vi satt den til gjæring for 13 dager siden. Gjæringen kom greit igang. Dro så på ferie en uke, da jeg kom hjem var gjæringen stoppet og OG var kun kommet ned i 1035. Mistenker at det har blitt for kaldt, var ca 12 grader i dunken. Har i går kveld forsøkt med to poser gjær til via en gjærstarter, og temperaturen er økt til rundt 20. Skjedde ikke noe, og i dag har vi oksidert ølet for å forsøke om det trengtes mer oksygen. Det er nå ca 7 timer siden, og enda har ikke noe skjedd. Kan noen svare på hva vi evt. har gjort feil, eller er det bare å være tålmodig.....? Mvh Vidar

Å tilføre oksygen til et brygg som allerede har vært i gang med gjæring kan for føre til at du har oksidert ølet, noe som ikke er ønsket.
12  °C er vel litt i det kaldeste laget for en ale gjær.

Hva var oppskriften? Mesketemp? Gjærtype?

Hvis det er 7 timer siden du tilsatte ny gjær så kan det godt hende den ikke har fått nok tid til å komme igang igjen.

Uansett så ville jeg bare latt den stå som den er nå i håp om at gjæringen kanskje tar til fornuft og starter igjen.

Takk for svar. Det er et ferdigblandet IPA-sett fra olbrygging.no (inkl. gjær), så ingrediensene er jeg noe usikker på. Iallfall så mesket vi på 67 grader. Mengden er 50 liter og vi hadde i to poser Safale S-04 gjær nå sist.

Ja, tror da det. Den har fungert fint tidligere. Bør jeg forsøke med et annet.....? Lurer også på om det kan være forskjellig måling på det man tapper ut i bunnen av dunken og det man evt. henter opp fra toppen av dunken? Jeg er fremdeles på lærestadiet :)

Ja, det har vi. Oechselvekta har faktisk gått ned fra ca 1035 til ca 1030, men det har tatt 5 dager........

Da har det gått noen dager, og fremdeles ingen aktivitet i gjæringslåsen. Oechselvekta står fremdeles på 1030. Temp ca 19 grader. Er det bare å gi opp.....?  :help:

Tilbake
Topp