Stoppet jeg gjæringa?

26 L vørter og 1055 i OG, med to poser SafeBrew WB-06 ble rista godt og hadde full fest i gjærlåsen de første 4 dagene. Så mye at det til og med gikk litt over og ut av gjærlåsen.

Temperaturen i bøtta var da litt høyere 19-21 grader, enn i rommet 17-18 grader.
Når da storm-gjæringa gikk over og natta var litt kaldere var fort tempen på strips og sensor montert på bøtta nede i 17-17,5 grad. Fersten i gjærlåsen er definitivt over, men det er heller ikke noe annet liv virker det som.

Stoppet jeg gjæringa når temperaturen falt til 17 grader ila natta?

Skal sjekke SG i kveld tenkte jeg og tenker å sette opp tempen i rommet til 19-20. God ide? Kan jeg vekke det til liv igjen?

Temperaturfallet kan ha sendt gjæren i dvale ja, noen strains virker mer ømfintlige for dette enn andre. Og hvis så vil en økning av temperaturen kunne vekke den til live igjen...

Rask økning vil kunne stresse gjæret på samme måte som rask nedkjøling, så det er ikke noe poeng i seg selv å ha hastverk.

Vi brygget en Porter på nyåret som gjæra som f.. i et døgn,for så å bli helt stille i låsen.
Trodde at noe var galt,og målte SG etter 3 dager.Viste 1012.10 dager etter ble det målt igjen,med samme resultat!
3 dager fra 1058 til 1012 går visst an.
Portern ble god,den!!!:D

Jeg har en kraftig porter gående nå, mesket på 67-68 grader. Den begynte livet for 10 dager siden med en OG på 1.078, stormgjæret på 16-17 grader i fire dager. Da lå SG på 1.042, og aktiviteten var fremdeles jevn, men ganske moderat. Satte temperaturen opp til rundt 20 (alle målinger er stripsmålinger), og den har fortsatt å tikke avgårde i dette moderate tempoet. Det er nok mye ufermenterbart sukker i brygget, så jeg venter ikke å komme lenger ned enn til 1.030 omtrent. Da er jeg lykkelig. Det forrige med samme oppskrift gikk fra 1.070 til 1.026/28, og ble knallgodt. Ikke søtt, men med passe sødme, og veldig fyldig og godt. Den som går nå, er faktisk ikke veldig søt selv med SG oppe på 1.042. Så det er vel noe med mesketemperaturen, også, tror jeg.
Andre som har lignende brygg?
Hvis jeg hadde villet ha den lenger ned, hadde det hjulpet om jeg hadde tilsatt sukkerlake på dette tidspunktet? Hadde det gitt "drahjelp" til gjæren?

Jada, sitter med en Ringnes Polaris klone som ser ut til å ende med FG på 1040'ish. Veldig fyldig smak og ikke spesielt søtt er førsteinntrykket, og minner om originalen utifra hukommelsen. Tror jeg blir veldig fornøyd, skal lagres lenge....
Se forøvrig https://forum.norbrygg.no/threads/innspill-baltisk-porter.26680/#post-280055 for mere detaljer om denne.

Tror ikke det å tilsette sukkerlake er noen god strategi. Vil jo øke ABV men det gjæren ikke kan fermentere vil være uendret.
Det er mulig å tilsette enzymer, lekte litt med å ta ut noen liter og gjøre et forsøk, men da tror jeg at ølet blir ødelagt pga. høy utgjæring.Den oppskriften og smaken jeg skal ha er jo akkurat fordi det er mye ugjærbart sukker == høy FG i dette tilfellet.

Godt å høre fra andre med samme type øl og erfaring. Jeg er jo ikke egentlig bekymret, for godt blir det. Men jeg hadde nok egentlig tenkt meg litt mer utgjæring enn hva det ser ut til nå.
Det md sukker var mest et teoretisk spørsmål, jeg ville nok ikke gjort det med dette ølet uansett. Men det kunne kanskje vært et godtverktøy å ha i kassa i en annen situasjon - om det altså funket. Grunnen til at jeg kom på det, er at det jo anbefales sukker i en del oppskrifter til andre typer øl, der det er om å gjøre å få et tørt øl. Men da er det en del av oppskriften, selvfølgelig.

Er kanskje litt off topic dette, men inntill trådstarter kommer med SG målingen kan vi jo snakke om relaterte ting :)
Lavest FG/utgjæring får du hvis du har nok oksygen ved pitching av riktig mengde gjær og gjærer ved riktig temperatur/betingelser for gjærstammen. Så kan man også velge en gjærstamme som har høy(est) attenuering. Maltsammensetningen kan også ha innvirkning, noen spesialmalt sorter inneholder allerede konvertert sukker som ikke er gjærbart.

Hva du gjør under mesking kan ha veldig stor innvirkning på FG. Mesker du på 68 grader eller høyere og sørger for utmesk på 78 grader uten å senke temperaturen i perioden får du mye ugjærbart sukker. Vanligvis ønsker du å meske på lavere temperatur, mesking på 64 grader f.eks gir veldig lav FG. Normalen ligger vel å meske på rundt 66 grader ? Mye av meskeutstyr gir deg bare omtrentlig kontroll av mesketemperatur tror jeg, men det er ingen absolutter her og 2-3 grader fra eller til sålenge du holder deg innenfor området 64-68 betyr lite etter min erfaring.

Gratulerer, tenkte meg det.En god stormgjæring med riktige betingelser bør være ferdig på 4 dager normalt sett for en ale.

Porteren min har kommet seg ned på 1.030 nå, ABV 6.5%, etter 11 dager, og skal jeg dømme etter gjærlåsen, er det minimalt med aktivitet. Skal få stå i det minste ei uke til. Mye smak og "sødme", men ikke søtt, og med en anelse røyksmak fra peated malt (200 gr. på en 45 liters batch). Det er nok kanskje nærmest en Baltic Porter, selv om det var tenkt som Robust. Tegner til å bli skikkelig godt.
Nyttig tråd dette; skjønner mer hvor mye mesketemperatur og utmesktemperatur (hadde skikkelig utmesk, og ordentelig temperatur på skyllevannet) virker inn på gjærbarheten. Med nærmere 20% mørk malt blir det nok mye som gjæren ikke klarer å gape over.

Tilbake
Topp