Store Korneliusfat

Er det mulig å få tak i 10 eller 15Gal korneliusfat i Norge? Ser for meg at dette ville vært optimale gjæringskar med tanke på tilsetting av O2, samt overføring med trykk etter gjæring. 19 literen blir liksom litt snau siden det neppe er lurt med mer enn 14-15 liter under gjæring.

Vedlegg

• 5155-img-0533.jpg
    5155-img-0533.jpg
    31,3 KB · Sett: 73
Kanskje det er rimeligere å modifisere ett 50L fat med G-Kobling..

Nytt fat 50L: 1355,-
2 Ventiler: 160,-
2 Sveisenippler: 100,-

Med tilgang på en som kan sveise blir det rundt 1500,- for 50L tank i rustfritt.

Ser for meg å lage en spunding valve som kan kobles på ut porten under gjæring for å erstatte gjæringslås

Vedlegg

• x116-1614_img_jpg_pagespeed_ic_RMa3uV1-yh.jpg
    x116-1614_img_jpg_pagespeed_ic_RMa3uV1-yh.jpg
    12,5 KB · Sett: 50
Sist redigert:
Du må legge til prisen for en dressert ilder som kan skrubbe fatet på innsiden. ;)

For min del har det aldri trengtes noe skrubbing eller vasking av fat. Kun skylling med varmt vann og så sanitering rett før bruk. Det er ikke vits i å vaske fat med vaskemidler hvis man skyller det med en gang.

For min del har det aldri trengtes noe skrubbing eller vasking av fat. Kun skylling med varmt vann og så sanitering rett før bruk. Det er ikke vits i å vaske fat med vaskemidler hvis man skyller det med en gang.
Nei, skrubber ikke jeg heller etter karbonering. Men her er det snakk om gjæring, med krausen, gjærkake, humlerester og gammel moro.

Tilbake
Topp