Stormaktspils / eventuelt imperial bohemian lager

pernod

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har for tiden en tsjekkisk pils brygget etter Zainasheffs oppskrift fra Brewing Classic Styles stående på 3. uken nå. Ettersom lagergjær og mengde og sånt er litt trassig tenkte jeg at jeg kunne gjenbruke gjærkaken, og siden det ikke virker som man er en årntli hjemmebrygger før man har tatt noe vanlig og gjort det til en stormakt fant jeg ut at stormaktspils var et naturlig neste steg.

(Hysj. Den som sa bokk? Det hørte jeg ikke.)

Uansett. Ideen var å watte opp Jamil's tsjekkiske pils med høyere OG, mer humle og tørrhumling med Saaz. Jeg har fiklet meg frem til følgende, som sikkert ser litt rart ut gitt BIAB oppsett hvor jeg for tiden eksperimenterer med step-mash og sparging.


Recipe: #19 Stormaktspils
Brewer: Per Christian
Asst Brewer:
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29.73 l
Post Boil Volume: 23.73 l
Batch Size (fermenter): 19.00 l 
Bottling Volume: 17.30 l
Estimated OG: 1.070 SG
Estimated Color: 7.7 EBC
Estimated IBU: 53.1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65.00 %
Est Mash Efficiency: 78.1 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
6.00 kg              Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC)            Grain        1        92.3 %       
0.50 kg              Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC)            Grain        2        7.7 %       
30.00 g              Perle [8.00 %] - Boil 60.0 min          Hop          3        25.8 IBUs   
30.00 g              Perle [8.00 %] - Boil 30.0 min          Hop          4        19.8 IBUs   
40.00 g              Saaz [3.50 %] - Boil 15.0 min            Hop          5        7.5 IBUs     
40.00 g              Saaz [3.50 %] - Boil 0.0 min            Hop          6        0.0 IBUs     
2.0 pkg              Pilsner Lager (White Labs #WLP800) [35.4 Yeast        7        -           
40.00 g              Saaz [3.50 %] - Dry Hop 14.0 Days        Hop          8        0.0 IBUs     


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 6.50 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 16.25 l of water at 73.8 C          67.0 C        60 min       
Mash Step        Add 10.00 l of water at 98.6 C          78.0 C        10 min       

Sparge: Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun, , 10.00l) of 75.6 C water
Notes:
------
Planlegger å bruke vasket slurry fra en bohemian pils som skal høstes etter 28 dager i gjæringskaret.

Noe jeg bør passe på? Oppsettet mitt har en egen evne til å gjære alt ned til 1.008 - 1.012 uansett hva jeg gjør, men jeg tror egentlig ikke det burde være noe problem her for den kan gjerne bli litt tørr. Er det for mye carapils?

I tillegg lurer jeg om gjæren må vekkes til live igjen etter 4 uker med 7 - 9 grader i rommet (kjellerbod). Er det lurt å vaske, høste og så sette starter eller er det bare å lempe oppi tilstrekkelig slurry og håpe det beste?

Jeg vurdere også å øke mengde tørrhumle, men er egentlig litt usikker på hvor mye jeg trenger for å få et skikkelig aromapreg i tillegg til at jeg jo nødvendigvis vil miste en del aroma i løpet av lagringen.

Nuvel. Hjelpeløse amatører slår til igjen. Tjohei!

Oppdatering: Jeg justerte litt på oppskriften for å få opp OG til 1.070, som virker litt mer stormaktete enn 1.063. Estimert FG er på 1.016, så jeg dyttet opp IBU litt i tillegg i et forsøk på å balansere restsødmen med ekstra bitterhet.

Per Christian
 
Bare for å lage fullstendig krysspostfestival. Jeg har spurt om forgjengeren til dette prosjektet i en annen tråd, og funderer på hva jeg skal gjøre med gjærstarteren.

Det ser ut som jeg kan høste krausen fra en tsjekkisk pils med OG/FG på 1.049/1.011. Jeg tror ikke det skal være noe problem å høste 4 dl med krausen, og hvis antar at et white labs rør er 1 dl (ish) så kan jeg lage en starter på rundt 2 liter og få 464 milliarder gjærceller med periodisk risting. Gir dette mening? Antall gjærceller er jo klin umulig å estimere uten mikroskop, men med en starer har man jo en viss indikasjon i forhold til hvor mye sukker som er tilgjengelig og det skulle gi en pekepinn på hva man har i starteren til slutt.

Noen som har noen meninger om hvordan jeg bør gå frem for å gjenbruke gjær til denne ølen? Jeg har ikke lyst til å pitche på gjærkaken direkte, siden jeg fikk med en del trub i gjæringskaret. Alternativene står egentlig mellom å vaske slurry eller å lage starter på krausen.

Håper på innspill,

Per Christian
 
Jeg fortsetter å snakke med meg selv :D

Denne har stått i på 9 grader i 16 dager nå, og har kommet seg ned på 1.016. Den har samme seige krausen som forgjengeren sin, og det virker som det fortsatt er god gjæringsaktivitet. Tørrhumlet med 38 gram Saaz pellets, og skal gi den i alle fall 12 dager til i gjæringskaret før flasking.

Spent på denne.

Per Christian
 
Trivelig at du kan føre samtale med deg selv.
Det ser forøvrig spennende ut, gleder meg til smaksnoter.
 
Jeg prøvesmakte forgjengeren til denne 3 uker etter lagring og fant et hint av diacetyl. Dermed ble Hr. Stormaktspils hentet opp fra kjellerboden etter 20 dager og fikk en diacetylrast/opprydningsøkt i 3 døgn på 17 grader. Flasket i dag med SG på 1.012 og min utrente gane merket ikke noe diacetyl nå, derimot har tørrhumlen gitt et nydelig humlepreg. Beersmith beregner alkoholstyrken på omtrent 6.2%, så jeg tror denne skal få minst 6 uker lagring etter at karboneringen er ferdig før det blir noe smaksprøver.

Per Christian
 
Første smaksprøve i dag, og mine utrente smaksnotater er nedenfor.

2012.04.14
Utseende: Gyllen lys farge. Klar, om man passer på å ikke helle gjær i glasset ... Fin skumtopp med små kompakte bobler.
Aroma: Frisk. Syrlig. Blomsterpreg som jeg antar er fra tørrhumlen.
Smak: Sødme i starten. Korn og brødpreg, med litt syrlighet. Mulig lett diacetyl. Svak humlekarakter. Sødmen slipper og går over i en ren bitterhet som varer lenge. Tørr i avslutningen.
Total: En grei øl, men litt ubalansert mot sødmen. Fortsatt ung, så den bedres forhåpentligvis med modning. Kan bli en farlig øl, for den er lettdrikkelig sine 6% til tross.
 
Tilbake
Topp