Stormgjæring har tatt litt av…

Sulten Hund

Norbrygg-medlem
Noen som har EED0BCBF-2927-4441-8900-E542802CE984.jpeggode råd for hva en bør gjøre når blow off tuben ikke har greid å holde unna og lokket på gjæringsfatet har gitt etter…?
 
La lokket ligge løst uten å forsegle det. Gjærer alltid på denne måten med britisk og belgisk gjær. Tenker det er ganske bra siden gjær liker oksygen.

Forsegler når det roer seg.
 
Det blir ikke større risiko for infeksjon av noe slag om jeg lar det gå slik da? Kommer kanskje ikke noe inn siden det står og putrer og renner ut?
Har satt gjæringskaret oppi en murerbalje for å slippe mer gris men er redd det blir lite igjen tilslutt
omtrent halvannen liter som er kommet ut til nå
 
Jeg gjærer som sagt alltid "åpent" på de gjær typene. Bakterier kryper ikke inn. For at de skal komme inn i ølet, må det bli ført der av noe, f.eks et støvkorn. Lokket ligger fortsatt over. Det er bare ikke forseglet. Krausen beskytter også ølet. Du skal være svært uheldig om du får infeksjon med "åpen" gjæring på denne måten. Faktisk slik at jeg i de fleste tilfeller tenker det er større mulighet for at en eventuell infeksjonen har skjedd på et annet stadie f.eks under overføring fra kjele til bøtte.

Jeg har forøvrig aldri brukt blowoff eller hatt en gjær som kryper ut av bøtta, enda. Eller en helt batch som er infisert, men enkelt flasker har jeg hatt. Om mye annet som har spolert batcher.
 
Noen som har Vis vedlegget 57434gode råd for hva en bør gjøre når blow off tuben ikke har greid å holde unna og lokket på gjæringsfatet har gitt etter…?
hehe - du kan tørke opp!

Jeg er tilhenger av å gjære åpent, som @Kold Brygg snakker om, men i motsetning til ham har jeg rikelig med erfaring med at det putrer over. Så nå monterer jeg alltid utblåsningsutstyr før det kommer så langt. Det er jo ikke noe poengi å la det renne over. Det går sikkert bra med den dunken din, men som du sier, så blir mye borte, og om du sørger for at allt er desinfisert, kan du bruke gjæren som tyter over i utblåsningsbeholderen. Jeg mener at du noen ganger kan miste så mye gjær at det blir lite igjen til å dra gjæringa ferdig, og da er det en løsning å helle gjære tilbake i dunken. Lar du den stå i kjøleskap imens, kan du bare gi den litt vørter, riste godt og la den komme opp i full aktivitet før du heller den tilbake.

Hva når slangen går tett?

Plukk vekk pakningen til gjærlåsen, så kan du få ned en slange med større diameter. Det kan være kjekt å ha et ekstra lokk til det, så kan du tilpasse hullet bedre til slangen. Det må være såpass tight at du må streve litt for å få slangen nedi.
 
Det må være såpass tight at du må streve litt for å få slangen nedi.

Eventuelt kjøpe noen gummigjennomføringer.

 
hehe - du kan tørke opp!

Jeg er tilhenger av å gjære åpent, som @Kold Brygg snakker om, men i motsetning til ham har jeg rikelig med erfaring med at det putrer over. Så nå monterer jeg alltid utblåsningsutstyr før det kommer så langt. Det er jo ikke noe poengi å la det renne over. Det går sikkert bra med den dunken din, men som du sier, så blir mye borte, og om du sørger for at allt er desinfisert, kan du bruke gjæren som tyter over i utblåsningsbeholderen. Jeg mener at du noen ganger kan miste så mye gjær at det blir lite igjen til å dra gjæringa ferdig, og da er det en løsning å helle gjære tilbake i dunken. Lar du den stå i kjøleskap imens, kan du bare gi den litt vørter, riste godt og la den komme opp i full aktivitet før du heller den tilbake.

Hva når slangen går tett?

Plukk vekk pakningen til gjærlåsen, så kan du få ned en slange med større diameter. Det kan være kjekt å ha et ekstra lokk til det, så kan du tilpasse hullet bedre til slangen. Det må være såpass tight at du må streve litt for å få slangen nedi.
God idè med ekstra lokk til m plass for slange m større diameter! Det tror jeg absolutt jeg skal ordne meg før neste gang jeg prøver meg på en imperial stout… aldri hatt denne slags heftig gjæring før.
har hatt lokket liggendes løst oppå dunken nå siste timene og sist jeg var inne og kikket så var lokket løftet 7-8cm opp av skumkaka
Jeg lar det bare stå til og får se ann hvor dettte ender
gjæren som blåser ut lar jeg gå i utslagsvasken, tørr ikke sjanse på at alt rundt er rent nok til å bruke den etterpå.
 
God idè med ekstra lokk til m plass for slange m større diameter! Det tror jeg absolutt jeg skal ordne meg før neste gang jeg prøver meg på en imperial stout… aldri hatt denne slags heftig gjæring før.
har hatt lokket liggendes løst oppå dunken nå siste timene og sist jeg var inne og kikket så var lokket løftet 7-8cm opp av skumkaka
Jeg lar det bare stå til og får se ann hvor dettte ender
gjæren som blåser ut lar jeg gå i utslagsvasken, tørr ikke sjanse på at alt rundt er rent nok til å bruke den etterpå.
Hvilken gjær er det som herjer sånn?
 
M42 new world strong ale fra mangroove jack
OK, jeg kjenner ingen av gjærtypene fra MJ. Rekordholderen når det gjelder skumproduksjon blant de gjærtypene jeg har brukt, er Imperials versjon av Westmalle's gjær, B48 Double Tripel, som svarer til WLP530 og Wyeast 3787. Så veit du hva du har i vente om du skulle bruke den - hvilket du absolutt bør. Det er en fabelaktig gjær:).
 
Tror det er Nottingham som skjuler seg bak det navnet.
Jeg fant wlp007, men kilden virka ikke spesielt god. Men er Nottingham så overstrømmende, da? (Jeg har ikke brukt den på mange år, så jeg har ingen minner om hvordan den oppfører seg.) Navnet - New World Strong Ale - tyder vel på at den er amerikansk?
 
Tilbake
Topp