Størrelse på corneliusfat, til kegerator

Eduard

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger å bygge en kegerator for bruk i stuen. For å få tak i et passende kjøleskap (eller for å bygge om ett) trenger jeg å vite hva størrelsen er på slike NC eller CC-fat. Hvem kan fortelle meg maks-høyde og tykhet på dem, samt om jeg trenger noe ekstra plass over fatet. Dersom noen vet størrelsen på de små fat (10 liter eller noe sånt) så hadde det også vært kjekt å vite.

Når jeg er inn i saken nå, er det noen som alt har bygget en kegerator, og hvor mange kegs får man vanligvis i et sånt benkekjøleskap?

Hilsen fra regnaktig Oslo!
 
Jeg har et lite "øleskap" med plass til to corneliusfat. Akkurat plass ! Det heter NORGOLD , model RS-17DL4SA. Kjøpt på Elkjøp for ca kr. 2000 for et års tid siden. Corneliusfat er 63,5 cm høy, og diameter 21.5 cm. :D
Inne og redigerer: Det er de store fata ja, på 19,etellerannet liter. :oops:
 
Jeg kjøpte et av de små fatene hos Petit. De er oppgitt til å være 12 liter. Det måler ca 42,5 cm i høyden og 22 cm i diameter. Du må ta høyde for litt rom (4-5 cm) over fatet til kobling og slange.
 
Det er fint! Så alt på det gamle yahoo-forumet om et lignende model kjøleskap og jeg skal se om jeg får tak i et slikt kjøleskap jeg óg. Jeg venter dog med det inntil jeg har de viktigste delene på plass (tappetårn, corny-fat, gassflaske osv). Nå vet jeg da at jeg tryggt kan kjøpe 2 (eller 3) corny-fat.

Nå når jeg er inne på saken, er det noen som har erfaring med et fint og diskré tappetårn i farve rustfritt stål / krom for en grei pris, eller kanskje noen her på forumet som sitter på ett for ikke altfor mange penger? Vent litt, den legger jeg inn på kjøp/salg :D

Hilsen fra Oslo

Eduard
samenvol.gif
 
[opprinnelig skrevet av jipaulsrud]

Jeg kjøpte for et par, tre måneders siden et kjøleskap på Elkjøp som
av merket Norcold. Det var i benkehøyde (ca. 85 cm høyt)
Dette er et skap uten fryseboks øverst, og rommer fint 2 store
corneliusfat. Fungerer perfekt for meg. God plass til å håndtere
koblinger etc. over fatene.
Betalte ca. 1800 kr for det.
 
Det endte opp med at jeg kjøpte kjøleskap av samme type, med litt avslag siden det var litt skitten samt det eneste de hadde av denne typen.  :skaal2:

lc50a_mx.jpg


Det er plass til 2 corneliusfat på 19 liter, men jeg var nødt til å flytte den lille boksen til høyre som inneholder termostat, termostathjul og kjøleskapslys til et sted lengre bak i kjøleskapet. Beholderne til flasker, egg samt glasshyllene som befant seg i kjøleskapet var det ikke plass til og ble kassert etter jeg hadde testet kjøleskapet og så borret hull i ovensiden til tappetårnet, noe som uansett medførte brudd på garantien.

Tappetårnet har jeg kjøpt via tysk y-bæj og jeg er godt fornøyd med dets materialkvalitet (forkrommet messing), utseende og ikke minst pris:

cb_1_b.JPG

Det er den bakerste i kromfarve, 1400 kr for den, inkl 2 tappekraner med skumregulator og 2x2 m ølslanger.

Slangene er 7mm i diameter og skal erstattes av slanger som er 4mm i diameter. Slik håper jeg å oppnå noe 'beer line resistance' som man ville hatt med våt/tørrkjøler og mye mer ølslanger (målt i lengde) som er vanlig på puber. Også CO2-slangene blir 4mm og jeg tenkte å bruke det lille kondenshullet bakerst i kjøleskapet til å føre slangene ut av kjøleskapet til den eksterne CO2-flasken.

I tillegg skal jeg skaffe meg en beskjeden akvariumpumpe og en tynn men fleksibel slange. Denne slangen tenkte jeg snu rundt de to ølslangene som går fra fatene opp til ølkranene i tappetårnet. Så skal pumpen pumpe vann igjennom slangen, og vannet skal hentes fra et lite plastreservoir (en tupperware-boks eller noe lignende) som da befinner seg i kjøleskapet, hvorav dets innhold holdes på lav temperatur. Strømmen til pumpen tenkte jeg ta fra den lille, demonterte boksen i kjøleskapet og jeg får se om pumpen skal gå kontinuerlig eller om det holder med kun å la den pumpe i takt med kjøleskapets kompressor. Om det er noen fordel å bruke glycol istedenfor vann vet jeg ennå ikke, det får jeg også finne ut av etterhvert (med mindre noen har noen innvendinger på dette punktet, selvfølgelig!). Hensikten med denne noe grundige kjølingen er at jeg ikke hadde tenkt å drikke så ofte og så mye at ølet i tappetårnet til stadighet holdes kaldt av ferskt, oppumpet øl. Det ville være litt i det øverste laget. Og ved å holde ølet kaldt helt opp til tappekranene håper jeg at ølet blir lengre holdbart. Det er jo tross alt 38 liter med øl og det tar ikke bare én uke å drikke alt dette :biersmile: . Som målsettning skal ølet holde seg godt, også i slangene, ved lite bruk, i 1,5 måned, uten mellomtidig rengjøring. Etter det jeg har lest fra andre hjemmebryggere skulle dette være fullt mulig, men jeg leser gjerne (altså... helst ikke selvfølgelig) om noen som har andre erfaringer.

Jeg venter fremdeles på deler fra Tyskland (slanger, koblinger, mm fra www.candirect.de) og når de er på plass kan moroen begynne!
 
Jeg har også et slikt kjøeskap, men jeg borret hull i siden, og monterte tappekranen der. Da slipper jeg kjølingen helt opp i tappetårnet. Og litt billigere er det jo også. :godtoel:
 
Hehe, akkurat dette var faktisk ikke noe problem, men det ble neppe fryser med plass til 4 fat og utallige flasker. Dertil er boligen altfå liten, ellers så hadde det sikkert funnet seg en plass hos oss før eller senere :)
 
grobspras skrev:
Jeg har også et slikt kjøeskap, men jeg borret hull i siden, og monterte tappekranen der. Da slipper jeg kjølingen helt opp i tappetårnet. Og litt billigere er det jo også. :godtoel:

Er det trygt å borre hull i sidene og toppen på sånne skap? Mao det går ikke noen kjølerør eller noe sånt annet enn bak i skapet?
 
På skapet jeg bruker er det ikke noe problem å borre i toppen. Og før jeg gjorde dette, slo jeg på kjøleskapet på mest kjøling for å se hvor is og kondens ville danne seg. Det viste seg at det bare var bakveggen, og derved visste jeg at det bare var dér jeg ikke måtte borre. Det er kanskje et tips til dem som vil finne ut av hvor kjøledelen befinner seg.
 
Eduard skrev:
På skapet jeg bruker er det ikke noe problem å borre i toppen. Og før jeg gjorde dette, slo jeg på kjøleskapet på mest kjøling for å se hvor is og kondens ville danne seg. Det viste seg at det bare var bakveggen, og derved visste jeg at det bare var dér jeg ikke måtte borre. Det er kanskje et tips til dem som vil finne ut av hvor kjøledelen befinner seg.

Glupt... Jeg regnet nesten med at det bare var bak, men jeg har vært borti noen typer med kjøling i sidene og toppen også. Hadde vært ganske leit å stå igjen med skjegget i postkassa og lungene fulle av klorfluorkarboner ;D
 
Selv tenkte jeg at det ville vært litt kipt å kjøpe et splitternytt kjøleskap til nesten 2000 kr for så å borre hul på feil sted uten reklamasjonsrett... hehe :)
 
Eduard skrev:
Selv tenkte jeg at det ville vært litt kipt å kjøpe et splitternytt kjøleskap til nesten 2000 kr for så å borre hul på feil sted uten reklamasjonsrett... hehe :)

Man kunne kanskje prøvd seg med en "den var der når jeg fikk skapet"? He he...
 
Det finnes en måte å finne kjølerørene på ved å smøre på et middel så ser man rørerene gjennom, så det på et US forum en gang.. Det beste er vel å være litt forsiktig når man borer så går det bra...

Richard
 
Gammel tråd, men da er det vel mye erfaring her og.

Har en fryseboks for ombyghing med ok høye, men innvendig bredde 41.5x41.5 Hva er det veggene? Kan jeg fjerne det innvendige blikket og skrape ut de 2-3 centimeterne som mangler for å få inn fire flasker på 2 av veggene?
 
Tilbake
Topp