Størrelse på gjæringskar til 10 l batch m.m

Hei
Helt ny i faget. I det siste har jeg fått sansen for mørkere øl med mer smak og humle en den «vanlige» butikk-pilsen (takk til Nøgne Ø og Haandbryggeriet) Det slo meg at overgjæret øl jo må kunne lages selv, da gjæringsprosessen virket noe enklere enn på pils mtp på tid og temp. Så googlet litt og ........  du verden, det er jo et stort og inspirerende samfunn av hjemmebryggere der ute!

Norbrygg bugner over av informasjon og erfaringer og ble sittende halve natten første gang jeg snublet innom her. Fantastisk. Men likevel, etter timer med fascinerende lesing har jeg noen enkle nybegynnerspm. Særlig til utstyr.

Spm.
1. Ser at bryggselv.no selger 10 l gjæringskar. Hvor mye vørter kan jeg gjære i et slikt kar? Har skjønt at det skummer noe under gjæring, og vil unngå søl.
2. Kan man gjære bare 8-10 l vørter i et 20 liters (eventuelt  25 l) kar? Gjør det noe om halve karet er luft?
3. Når man kjøler ned vørteren for å få klarere øl, blir det bunnfall som ikke skal med i gjæringskaret? Eller er det ikke mulig å se om man har bra nok kjøling der og da?
4. Har noen erfaring med bryggselv.no sin maltekstrakt. Står ikke info om EBC (som er litt irriterende når man skal bruk «ølkalkulator»)
5. Tenker å kjøpe bordmodell håndkorker med en gang, mye bedre enn håndholdt? 
6. Samme med automatisk hevert og flaskefyller, verdt pengene?

Veldig glad for noen tilbakemeldinger her.

Ellers.
Jeg har tenkt å lage små batcher på ekstrakt (20 liter øl er mye når det skal drikkes  alene (kan jo prakke det på famile og venner ... «å nei, her kommer han med enda mer av den hjemmemekken.....») Dessuten så har jeg lyst på å lage flere typer, og det blir veldig mange flasker å vaske for 60 liter!

Så har tenkt å lage batcher opp mot 10 liter på ekstrakt og minimesk. Da kan jeg bruke relativt liten kjele, enkelt varierer spesialmalt og humle (gjerne på samme type ekstrakt) og lett lage forskjellige sorter, nærmest samtidig. Forresten så passer ekstraktboksene på 1.5 – 1,8 kg godt til små batcher også.

Har sett på oppskrifter på norbrygg, men det er langt mellom ekstraktene. På http://www.brygladen.dk/ finner jeg en del ekstraktoppskrifter. Noen ekstraktbryggere som har tips om andre sider?

(Det blir en del leting på sidene til norbrygg, og da går tiden til å lese om både det ene og andre  :yes: Men med litt trening så kan jeg nok lage mine egne oppskrifter og variasjoner.
 
Velkommen skal du være spirende hjemmebrygger!

Det første jeg vil anbefalle deg er å bli medlem av Norbrygg. Da får du tilgang til underforum forbeholdt medlemmer med eksta mye god informasjon!

Er selv ganske fersk med en god del ekstraktbrygg og begynt med allgrain. Men her er mine meninger:

Det første som slår meg er at du er bekymret for å få for mye øl ;D. Det er slik at jo nærmere slutten du er på en batch jo bedre smaker det :skitbra: Flasking hører med!
Veldig vanlig med 20 liters batcher. Da passer det fint med de vanlige bøttene du får kjøpt på europris til rundt 100 lappen. Det er heller ingen problemer å lage mindre batcher i disse.
Ang maltekstrakten til bryggselv vet jeg ikke, men Erik fra Bryggselv er her inne. Kanskje han kan svare, eller ring han!
Bordmodell er å anbefalle ja. Med flasch-o-matic til Kristianiastudentene går det ganske radig å vaske flasker. søk og du vil finne... Automatisk hevert og flaskefyller like så. enklere og mindre søl.
Blir man virkelig glad i denne hobbyen :yes: så skaffer man seg cornelius fat. Da blir det enda enklere å fylle.

Skaff deg et bryggeprogram. Beersmith er et godt valg. Der kan du legge inn allgrain oppskrifter, og den kan konvertere dette til ekstrakt. Ved tvil av oppskrift kan du poste den her og du vil få gode tips fra dyktige bryggere her!

Husk rengjøring! Kjøp Starsan med en gang!

Lykke til!!!

-Dag Einar
 
ollam skrev:
Spm.
1. Ser at bryggselv.no selger 10 l gjæringskar. Hvor mye vørter kan jeg gjære i et slikt kar? Har skjønt at det skummer noe under gjæring, og vil unngå søl.
Ville like greit kjøpt store kar tilfelle du skulle finne på å brygge en større batch enn 10L,

2. Kan man gjære bare 8-10 l vørter i et 20 liters (eventuelt  25 l) kar? Gjør det noe om halve karet er luft?
har 30L gjærings kar og gjærer greit 10-12L i de.

3. Når man kjøler ned vørteren for å få klarere øl, blir det bunnfall som ikke skal med i gjæringskaret? Eller er det ikke mulig å se om man har bra nok kjøling der og da?
Kommer ann på hva du brygger ekstrakt eller all grain ("akkurat dette er det noen her inne som er MYE flinkere enn meg å svare på")

4. Har noen erfaring med bryggselv.no sin maltekstrakt. Står ikke info om EBC (som er litt irriterende når man skal bruk «ølkalkulator»)
Jeg har brygget ett hvete brygg fra brygg selv var meget fornøyd med denne ekstrakten.

5. Tenker å kjøpe bordmodell håndkorker med en gang, mye bedre enn håndholdt? 
Fikk min bordmodell korker rett før helgen å er alerede kjempe glad i den, faktisk så flasket jeg 10L med den uten å miste så mye som en kork og alle korkene var perfekte gang på gang. Så jah min anbefaling er å kjøpe bordmodell med engang

6. Samme med automatisk hevert og flaskefyller, verdt pengene?
Jeg har begge, jeg brukte flaskefylleren mye til å begynne med. Men etter jeg kjøpte corneliusfat så har det blitt til at det er der ølet havner også fyller jeg flaskene med beergun. Heverten er kjempe grei, den sparer endel plunder å heft når du skal stikke om gjæringskar

MEN!!!!
Du har glemt det viktigste av alt, rengjøringen og sanitering. Jeg for min del bruker PWB og StarSan, om du ikke har dette på listen så anbefales du herved å legge dette inn før du brygger noe som helst :)
 
ollam skrev:
Spm.
1. Ser at bryggselv.no selger 10 l gjæringskar. Hvor mye vørter kan jeg gjære i et slikt kar? Har skjønt at det skummer noe under gjæring, og vil unngå søl.
2. Kan man gjære bare 8-10 l vørter i et 20 liters (eventuelt  25 l) kar? Gjør det noe om halve karet er luft?
3. Når man kjøler ned vørteren for å få klarere øl, blir det bunnfall som ikke skal med i gjæringskaret? Eller er det ikke mulig å se om man har bra nok kjøling der og da?
4. Har noen erfaring med bryggselv.no sin maltekstrakt. Står ikke info om EBC (som er litt irriterende når man skal bruk «ølkalkulator»)
5. Tenker å kjøpe bordmodell håndkorker med en gang, mye bedre enn håndholdt? 
6. Samme med automatisk hevert og flaskefyller, verdt pengene?

Skal svare som best jeg kan:
1. 10-litersbøttene tar fint 10 liter, med litt lufterom til overs. Avhengig av gjæringsprosessen kan vurdere om du vil bruke 25-litersdunk, da vil det neppe skumme over. Hvis det skummer veldig er det fordelaktig å bruke blow-off tube (funker best med vinballong).
2. Ja, og ja. Forskjellige gjæringstanker vil påvirke prosessen på flere måter, men det er ikke noe du trenger å bekymre deg for så tidlig.
3. Ja, det blir det, spesielt hvis du bruker f.eks. Irish Moss. Men god kjøling er også et sanitært grep for å hindre bakterievekst i deilig, lunken vørter.
4. Har brukt det flere ganger, er usikker på om det er mer maltsukker totalt enn i de vanlige 1,5-boksene, eller om de bare er mindre konsentrerte. EBC på produktene finner du på produktsidene, som her.
5. Noen sier så. Jeg har gått over til bordmodell, men jeg brukte lenge håndmodellen fordi jeg fikk den gratis. Begge funker greit, begge er verdt prisen.
6. JA! Heilt klart.

Håper det hjalp.
 
Takk for svar
Da er jeg klar til å handle i morgen. Blir vel både en 25 liter og en 10 liters dunk tenker jeg.  Er klar over sterilisering, men det står så mye info om at jeg tror jeg har kontroll.

Men flasch-o-matic hadde jeg ikke sett, sa takk for den Vistad.  Tja, det kan kanskje ikke bli for mye øl, men det er allerede  mye dårlig øl her i verden, så trenger ikke bidra mer til det  :) Men noe av det morsomme må jo være og eksprementere med å brygge forskjelige typer øl, derfor små batcher. Finner man gull så er det bare å lage en større batch neste gang. Men  takk for tips om at øllet blir bedre etter hvert. (er det pga lagringstid...... eller fordi man venner seg til brygget.... ;)

Nidveg,  jammen står det oppgitt EBC på bryggselv.no gitt. Har vært på de sidene flere ganger uten å ha lagt merke til det, selv om jeg har lett etter det. Snodig.
 
ollam skrev:
... Men  takk for tips om at øllet blir bedre etter hvert. (er det pga lagringstid...... eller fordi man venner seg til brygget.... ;)

Er man som sagt nøye med renslighet, bruker riktig gjæringstemperatur i forhold til gjæren, lar den stå minst 14 dager før flasking, og karbonerer riktig, så blir ølen stort sett bare bedre og bedre. Den siste du drikker fra en batch er den beste! Og nei, ikke fordi du har blitt vant til det :laugh:
Les denne boka på nett http://www.howtobrew.com/ Kjøp den likegodt, bedre og nyere utgave! :skitbra:
 
ollam skrev:
Nidveg,  jammen står det oppgitt EBC på bryggselv.no gitt. Har vært på de sidene flere ganger uten å ha lagt merke til det, selv om jeg har lett etter det. Snodig.

Hei, jeg leste tråden i går og oppdaterte nettbutikken i en fei. Det stod EBC på bildene på produktene, men det stod ikke i beskrivelsen så det var fint å få gjort det. Så du kan ta det med ro, du har ikke blitt gal  ;D
 
Erik Schønsee (Bryggselv.no) skrev:
ollam skrev:
Nidveg,  jammen står det oppgitt EBC på bryggselv.no gitt. Har vært på de sidene flere ganger uten å ha lagt merke til det, selv om jeg har lett etter det. Snodig.

Hei, jeg leste tråden i går og oppdaterte nettbutikken i en fei. Det stod EBC på bildene på produktene, men det stod ikke i beskrivelsen så det var fint å få gjort det. Så du kan ta det med ro, du har ikke blitt gal  ;D
^^^
jukse pave :p hehe
 
Tilbake
Topp