Kort spørsmål.
Ser på bryggselv etter kjeler. Hvor stor batch er det rimelig å kunne brygge med 78 liter kjele og 98 liter kjele? 50 liters batch og 75 liters batch?
Dette handler i hovedsak om hvilken risiko du er villig til å ta for at vørteren koker over. Tidligere var vel en risikofri tilnærming rundt 50% overkapasitet - 50 L på 75 L kjele.
Tyner selv mine egne kjeler veldig nærme toppunktet, men da krever det rask aksjon ved overgang til kok. Tror vel uansett at du bør klare hhv. ca 60-65 og 80-85 liter med de størrelsene, hvis du er litt på hugget ved overgang til kok.
Ok, meskingen av brygg med mye malt er ikke noe problem med hensyn til størrelse på gryten? Hvordan gjør dere det under mesking? Sirkulerer eller rører? Sirkulasjon virker mest praktisk tenker jeg når volumene er såpasse store.
Jeg bruker 98 liter kjelen fra Bryggselv med falsk bunn og kontinuerlig skylling fra en annen 98 liter kjele fra Bryggselv plassert høyere enn meskekjelen, altså med gravitasjon istedenfor pumpe. Det fungerer meget bra.
Det er ikke mye plass å gå på opp til kanten når det kokes 75 liter i den kjelen.
Hvis du skal velge så tror jeg det er lurt å ta den største. Begge er like i diameter, men 98 liter kjelen er 10 cm høyere, da har du litt ekstra høyde til å unngå overkok eller lage større batcher. Husk at det går 2 liter væske på hver cm i høyden på disse kjelene, så hvis man skal ha 90 liter før kok er det kun 5 cm opp til kanten. Defoamer kan det hende du blir glad i
Hvordan gjør dere det med varmekilde? Til nå har jeg kun en 40 liters kjele på kjøkkenet rett på komfyren. Det går helt ålreit. Hvis jeg øker størrelse på gryten har jeg fått "go" fra IKEA som sier at platetoppen tåler vekten og jeg så for meg å benytte alle platene samtidig til oppvarming. Er dette et problem? Bør jeg vurdere gass 7,5kW som et alternativ? Jeg ønsker å brygge inne da jeg ikke har store uteplassen.
Har du ikke avtrekk over ovnen? det kræsjer vel med en svær kjele? Og diameteren på Bryggselv sine kjeler kan gjøre det problematisk å få oppkok (evt. veldig tidkrevende).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.